Duitse Niederbarnimer Eisenbahn bestelt batterij-aangedreven Mireo

Een artist impression van de nieuwe Mireo (Foto: Siemens)
Een artist impression van de nieuwe Mireo (Foto: Siemens)

De Duitse Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) bestelt 31 batterij-aangedreven treinen bij Siemens Mobility. Het gaat om de Siemens Mireo. De treinstellen zullen vanaf december 2024 rond Berlijn en Brandenburg te zien zijn.

De NEB, die begin juni opnieuw het exploitatiecontract voor het netwerk won, heeft 31 tweedelige Mireo Plus B-treinen besteld bij Siemens Mobility. De deelstaten Berlijn en Brandenburg zijn verantwoordelijk voor de planning en financiering van het regionale reizigersvervoer per spoor in de VBB-regio

Emissievrije en energiezuinige treinen

In hun Europese aanbesteding voor het Oost-Brandenburgse spoorwegnet hebben de deelstaten Berlijn en Brandenburg gefocust op alternatieve aandrijvingen en het verminderen van de milieuvervuiling. Op de trajecten van het netwerk rijden momenteel dieseltreinen. Door over te stappen op de Mireo Plus B batterijaangedreven treinen, zal het jaarlijkse verbruik van dieselbrandstof in het Oost-Brandenburgse netwerk met ongeveer 4,4 miljoen liter worden verminderd. Ook de uitstoot van fijnstof zal hiermee worden verminderd.

De batterij-hybride trein haalt zijn energie uit de bovenleiding. Op niet-geëlektrificeerde delen van de routes van het netwerk zorgen lithium-ionbatterijen voor de stroomvoorziening van de trein. De teruggewonnen remenergie wordt ook gebruikt voor het aandrijven van de trein. De trein heeft rijdend op batterijen een actieradius van meer dan 90 kilometer.

Mireo's voor Oost-Brandenburg

De nieuwe treinstellen zijn uitgerust met drie deuren aan elke kant, waardoor mindervalide passagiers of reizigers met buggy's gemakkelijker kunnen in- en uitstappen, zelfs op lagere perrons.

Met de nieuwe treinen hebben reizigers op de lijnen van het netwerk de beschikking over minimaal 128 zitplaatsen en twaalf plaatsen voor fietsen, rolstoelen en buggy's. Twee of meer treinstellen kunnen worden gekoppeld en bediend als zogenaamde dubbele of meervoudige eenheden om extra zitplaatsen te bieden.

Met de aanleg van het nieuwe Oost-Brandenburgse netwerk zal het dienstregelingsaanbod op sommige lijnen worden uitgebreid, en de staten hebben meer dubbele treinstellen besteld dan in het verleden om op intensief gebruikte lijnen te rijden. De Mireo Plus B heeft meer zitplaatsen dan in de treinen die nu nog rijden.

De treinstellen worden voorzien van gratis wifi, een realtime passagiersinformatiesysteem en een speciaal ingerichte familieruimte. Ongeveer 60 stopcontacten zijn gelijkmatig verdeeld over de trein, evenals USB-oplaadpoorten en locaties voor draadloos opladen via inductie.

Servicecontract

De bestelling omvat ook een service- en leveringscontract voor reserveonderdelen voor een periode van twaalf jaar tot 2036. Siemens Mobility zorgt voor de beschikbaarheid van de treinen gedurende de gehele looptijd van het contract. Onderdeel van dit servicecontract is niet alleen het organiseren van de uitvoering van alle benodigde onderhoudswerkzaamheden, maar ook het continu doorontwikkelen van onderhoudswerkzaamheden, afgestemd op het klantspecifieke gebruik van de voertuigen.

Inzet

De batterij-elektrische treinen gaan rijden op de volgende trajecten:

RB12 Berlin Ostkreuz – Oranienburg – Templin Stadt
RB25 Berlin Ostkreuz – Werneuchen
RB26 Berlin-Lichtenberg – Müncheberg
RB35 Fürstenwalde (Spree) – Bad Saarow
RB36 Frankfurt (Oder) – Beeskow – Königs Wusterhausen
RB54 Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) (– Berlin Ostkreuz)
RB60 Eberswalde – Wriezen – Frankfurt (Oder)
RB61 Schwedt (Oder) – Angermünde
RB62 Angermünde – Prenzlau
RB63 Eberswalde – Joachimsthal (– Berlin Hbf.)

Bron: Siemens Mobility