Deutsche Bahn presenteert jubileumlocomotief voor 50 jaar Intercity's

De Deutsche Bahn viert op dit moment een bijzonder jubileum: Het is 50 jaar geleden dat de eerste Intercity (IC) treinen door Duitsland rijden. Speciaal voor deze gelegenheid heeft het vervoersbedrijf op het station van Frankfurt een locomotief uit de serie BR101 gepresenteerd die zowel de oude als de nieuwe kleurstelling laat zien.

Op de zijwanden zijn locomotieven en wagons van verschillende IC-generaties te zien. De jubileumlocomotief zal met snelheden tot 200 kilometer per uur rijden als rollende ambassadeur voor een halve eeuw intercityverkeer. "Zonder IC is er geen ICE: de Intercity heeft de basis gelegd voor snel, gesynchroniseerd treinverkeer in Duitsland, zo niet in Europa", zegt Michael Peterson van de DB. Met de Intercity werd uiteindelijk ook de ICE geïntroduceerd, vervoer met meer comfort en hogere snelheden.

Het Intercityverkeer in Duitsland begon op 26 september 1971. Op dat moment reden IC-treinen in elegant paars en beige geschilderd om de twee uur op vier spoorlijnen, uitsluitend met eerste klas coupés. Samen met de 200 kilometer per uur geschikte locomotieven uit de BR103-serie vormden ze een symbool voor het hogesnelheidstreinverkeer en een reclame-icoon voor de toenmalige Bundesbahn. Onder het motto: "Elk uur, elke klas", werden in 1979 uursdiensten en tweede klas geïntroduceerd. Op deze speciale website van de DB staan ​​meer weetjes en anekdotes over 50 jaar intercityverkeer in Duitsland.

De jubileumlocomotief is tot stand gekomen in samenwerking met de modelspoordealervereniging "Die wilde Dreizehn plus". Bij de introductie van de locomotief werd eveneens een stuurstandrijtuig gepresenteerd die in dezelfde eigentijds livrei gestoken is.

Oudste actieve IC-locomotieven

De keuze op een locomotief uit de 101-serie is niet opmerkelijk te noemen. Dit zijn momenteel de oudste actieve locomotieven die de intercitydiensten reden. Deze zijn door het voormalige ADtranz gebouwd van 1996 tot 1999. Momenteel vindt er bij de Deutsche Bahn een uitfasering plaats van locomotieven uit deze serie waarbij inmiddels een handjevol locomotieven (ook iets ouder of jonger dan het nummer 101.110-5) die naar de sloperij in Opladen gestuurd zijn.

Het is niet duidelijk wat er uiteindelijk zal gaan gebeuren met deze locomotief die deze bijzondere historie van de Duitse spoorwegen kenmerkt.