NS zet extra treinen in naar Dutch F1 Grand Prix in Zandvoort

Van 3 tot en met 5 september vindt de eerste F1 Dutch Grand Prix na 36 jaar weer plaats op het circuit van Zandvoort. De NS verwacht dat deze dagen veel liefhebbers met de trein naar Zandvoor komen en hebben daarom een speciale F1-dienstregeling opgesteld.

Ondanks dat er twee derde van de bezoekers tijdens het evenement maar aanwezig mag zijn laat de NS tijdens dit lange weekend iedere dag vanaf tussen 7.30 uur en 22.00 uur iedere vijf minuten een trein rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Dat zijn dus 12 treinen per uur, terwijl er op een normale dag 2 treinen per uur vertrekken. Op deze manier kunnen er maximaal 10.000 reizigers per uur naar de race-dagen heen en terug worden gebracht. Normaal trekt Zandvoort ongeveer 6.000 reizigers per dag.

De treinen die worden ingezet zijn gelijkvloers, zodat een snelle doorstroming mogelijk blijft. Deze zullen op maximale sterkte gaan rijden.

Maatregelen

Om alles in goede banen te leiden, zijn er per racedag circa 300 extra NS-medewerkers aan het werk om reizigers te helpen. Behalve de races op Zandvoort zijn er nog een aantal evenementen in het land waar we reizigers naartoe gebracht moeten worden. Om dit allemaal mogelijk te maken rijden er ook in andere delen van het land meer treinen. Op een aantal minder drukke trajecten past de NS de dienstregeling aan wat kan resulteren in minder of kortere treinen.

Om de doorstroom van de in- en uitstappende reizigers onder controle te houden wordt er gebruik gemaakt van twee extra perrons. Het ene perron wordt gebruikt voor uitstappende mensen, en zodra de trein leeg is worden de instappende mensen via het andere perron de trein ingeleid. De NS heeft het personeel die op dit traject dienst doet al instructies gegeven om het in- en uitsptapproces goed te laten verlopen. Voor reizigers zijn er extra in- en uitcheckpalen beschikbaar.

Zoveel treinen per uur op dit traject betekent dat een eventuele trein- of infraverstoring - met zulke grote reizigersaantallen – direct grote impact kan hebben. ProRail en NS doen er alles aan om de kans op een verstoring zo klein mogelijk te maken, maar wanneer die toch plaatvindt die zo snel mogelijk te verhelpen. ProRail zal tijdens deze racedagen extra monteurs en wegsleeplocomotieven in.

Aanpassingen aan station en de infrastructuur

Vorig jaar heeft de spoorbeheerder al maatregelen genomen omdat de race toen in het voorjaar gepland was. Zo werd er een extra perron aangelegd en werd de stroomvoorziening tussen Haarlem en Zandvoort versterkt. Ook een trap aan de zijkant van het station is verbreed.

Vanwege de coronapandemie is de race toen niet doorgegaan waarna er later door de FIA, de federatie achter de Formule 1, besloten werd om de race door te schuiven naar de eerste week van september van dit jaar. Hierover is toen overleg gevoerd met de eigenaar van het circuit en de gemeente Zandvoort.

Reisadvies

Reizigers naar Zandvoort moeten rekening houden met grote drukte in de treinen en op de stations. Dit kan leiden tot een langere reis- of wachttijd bij overstappen op de trein naar Zandvoort. We gaan uit van gemiddeld een halfuur. Om lange rijen bij de kaartautomaten te beperken, raadt de NS reizigers aan vooraf online het NS Dutch Grand Prix (DGP) Retour aan te schaffen of vooraf hun saldo op te laden.

Vanwege de grote drukte kunnen reizigers dit weekend tot 13.00 uur geen fietsen meenemen in de treinen richting Amsterdam. Tussen Amsterdam en Zandvoort geldt dit voor de gehele dag. Ook rijden er op sommige trajecten in het land kortere treinen.

Het advies van NS is om van te voren de reisplanner te raadplegen. De nieuwe dienstregeling die voor deze dagen geldt is inmiddels al opgenomen in de reisplanner. Ook is de dienstregeling al op de website van Treinposities in te zien.