Vandaag minder treinen door tekort aan treindienstleiders

Een van de verkeersleidingsposten van Prorail (Foto: Treinenweb)
Een van de verkeersleidingsposten van Prorail (Foto: Treinenweb)

Door personeelstekort op de verkeersleidingspost Utrecht rijden woensdag tot circa 15.30 uur op enkele trajecten geen of minder treinen. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

Woensdag betekent dit dat tussen Amersfoort en Amsterdam geen intercity’s rijden. Ook de treinen Utrecht – Hilversum – Almere en de sprinters Utrecht Centraal – Baarn vallen uit. Op de meeste trajecten kunnen reizigers omreizen of gebruik maken van de overige treinen. Tussen Den Dolder – Baarn worden de treinen vervangen door stopbussen. De verwachting is dat het treinverkeer rond 15:30 uur weer hervat zal zijn.

"Bij onderbezetting moeten we ervoor kiezen om minder treinen te laten rijden, omdat er onvoldoende collega’s zijn die de veiligheid bij normale drukte kunnen waarborgen", aldus de spoorbeheerder. De roosterdruk is bij de verkeersleidingsposten volgens ProRail zo hoog dat een enkele afmelding tot gevolg kan hebben dat een dergelijk besluit moet worden genomen.

Niet voor het eerst

Het personeelstekort bij de verkeersleidingsposten is al een tijdje kritisch. In september 2020 vielen er voor het eerst treinen uit door het personeelstekort bij ProRail, toen op de MerwedeLingelijn. In november 2020 vielen er 30 à 40 treinen uit door een zieke treindienstleider. Ook dit jaar zijn er eerder treinen uitgevallen door onderbezetting bij ProRail.

Werving nieuw personeel

ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het werving- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.

Eerder dit jaar was er een campagne gericht op branches waar juist banen verdwijnen door de coronacrisis. Zo werd geprobeerd personeel te werven in de luchtvaartbranche. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden” aldus de spoorbeheerder destijds.

Bron: Treinreiziger.nl