Eerste schop gaat in de grond voor de nieuwe Friesenbrücke

 Een impressie van de nieuwe Friesenbrücke (Foto: Architectenbureau ARGE)
Een impressie van de nieuwe Friesenbrücke (Foto: Architectenbureau ARGE)

Aanstaande vrijdag gaat de eerste schop in de grond voor de aanleg van de nieuwe Friesenbrücke die Groningen weer met het Duitse Leer moet verbinden.

De officiële plechtigheid zou eigenlijk afgelopen vrijdag plaatsvinden maar is vanwege de overstromingen in West-Duitsland voro een week uitgesteld. De Deutsche Bahn kan bevestigen dat de Ems, waar de spoorbrug overheen wordt gelegd niet getroffen is door extreem hoogwater, en dat er geen vertraging zal zijn voor de bouw en toekomstige opening van de brug in 2025.

In deze maand zullen de eerste voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Eind oktober is het de bedoeling dat alle steunpilaren uit de Ems zijn verwijderd. In april 2022 zal er echt worden begonnen met de bouw van de nieuwe draaibrug. Deze zal tevens de grootse spoordraaibrug van Europa worden, en net als de vorige variant voorzien worden van een voet- en fietspad.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de brug halverwege 2025 weer geopend zal worden. De verwachte kosten voor het project zijn geraamd op ongeveer 150 miljoen euro. De brug zal 145 meter lang en 1800 ton zwaar zijn. 

Aanvaring

Ruim vijf jaar geleden ramde een vrachtschip de Friesenbrücke bij Weener die hierop zwaar beschadigd raakte. Door de beschadigde brug is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Weener en Leer, en rijden de Arriva-treinen door naar Weener, waar pendelbussen naar Leer rijden.