Nieuwe stationstunnel op station Geldermalsen geopend
Sinds afgelopen week kunnen reizigers op station Geldermalsen eindelijk gebruik maken van de nieuwe reizigerstunnel. Hiermee komt er na tien jaar een eind aan de reizigerstraverse. De tunnel mag nu geopend zijn, maar moet nog wel afgewerkt worden.
Afgelopen maanden heeft De Lingense Alliantie hard gewerkt om de reizigerstunnel open te stellen. De komende tijd zit er nog veel werk in de afwerking van de tunnel. Dit zal op een manier plaatsvinden waarbij reizigers geen hinder zullen hebben. In de aankomende buitendienststelling van 21 tot 28 augustus wordt de huidige voetgangerstraverse verwijderd. Na de buitendienststelling worden de trappen naar de tunnel verder af gewerkt en later in het jaar volgt de officiële openingshandeling van de reizigerstunnel.
Extra perron
Er wordt op Geldermalsen niet alleen aan de tunnel gewerkt, maar ook is het vrij liggende derde spoor voor de MerwedeLingeLijn al goed zichtbaar. De komende periode wordt het spoor verder ingericht en aangesloten op de bestaande situatie tijdens de buitendienststelling in augustus. Vanaf 28 augustus zal de MerwedeLingelijn het nieuwe perron aan spoor 7 op Station Geldermalsen in gebruik gaan nemen. Hierdoor hoeven de Qbuzz-treinen niet meer de hoofdsporen te passeren, zodat er minder kans is op vertraging.
Extra opstelsporen
Ook zullen er binnenkort extra opstelsporen worden aangelegd bij Geldermalsen. Waar de treinen van Qbuzz voorheen op het emplacement ter hoogte van de Transvaalstraat en de Crayesteynstraat in Dordrecht gestald werden, zal dit nu gaan verhuizen naar Geldermalsen. Hiermee zal een einde komen aan de nachtelijke geluidsoverlast bij omwonenden van treinairco’s en -compressoren die aan- en afslaan. Het nieuwe opstelterrein is speciaal gekozen omdat er geen bewoners in de buurt wonen.
Programma Hoogfrequent Spoor
Station Geldermalsen ligt op de corridor van het Programma Hoogfrequent Spoor. Dat betekent dat er iedere tien minuten een trein gaat rijden. Dit gaat onder andere om de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, waardoor er meer ruimte nodig is op het spoor. Het is hierbij belangrijk dat reizigers de weg van en naar de perrons goed kunnen vinden met behulp van de nieuwe tunnel.