NS wil volgend jaar ook nachttrein naar Zürich rijden
De NS, Zwitserse vervoerder SBB, Oostenrijkse vervoerder ÖBB en Duitse vervoerder DB hebben de plannen om vanaf eind van dit jaar dagelijks vanuit Amsterdam een nachttrein naar Zürich te laten rijden.
De bedoeling is om elke vanuit Amsterdam te vertrekken en via het Rhein-Ruhrgebied en Basel ’s ochtends aan te komen in Zürich. In omgekeerde richting arriveert dan elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.
Zürich en Basel
De Zwitserse steden Zürich en Basel zijn volgens de NS populaire bestemmingen voor zowel vrije tijd als zakelijke reizen. Reizigers naar Zürich moeten nu nog meerdere keren overstappen in bijvoorbeeld Hannover of Frankfurt. Vanaf Basel en Zürich reis je straks ook gemakkelijk door naar verdere bestemmingen in Zwitserland en Italië. Reizigers kunnen met deze nachttrein ook meereizen tot aan bijvoorbeeld het Rhein-Ruhrgebied tot de bestemmingen Düsseldorf en Keulen. Zo vormt deze nachttrein direct een extra verbinding aan de randen van de dag tussen Nederland en populaire steden in het Rhein-Ruhrgebied.
Hiermee geeft de nachttrein ook invulling aan de ambities uit de actie-agenda luchtvaart-spoor. Dit als aanvulling op de bestaande 7 ICE’s per dag naar Frankfurt (waarvan er één dagelijks doorrijdt naar Basel). In Duitsland wordt deze nachttrein ook gebruikt als nacht-Intercity.
Het spoorbedrijf werkt momenteel met betrokken partners alle details uit ter voorbereiding op de nieuwe nachttrein. Zoals de dienstregeling, personeelsplanning en aanpassingen aan het materieel. Het lijkt voor de hand liggend dat de NS voor deze verbindingen ook Siemens Vectron locomotieven zal inzetten. Momenteel heeft de vervoerder de beschikking over twee geleasde locomotieven. Volgens het lease-contract is er een optie mogelijk voor extra locomotieven.
Terugkeer van nachttreinen
Met de komst van de Nightjet Amsterdam - Wenen/Innsbruck is Nederland sinds 2016 weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. In heel Europa is de nachttrein als duurzaam mobiliteitsalternatief voor luchtvaart en wegvervoer bezig aan een opmars. De nachttrein Amsterdam - Zürich is een nieuwe treindienst die aan het Europese netwerk wordt toegevoegd.
De internationale nachttreinen lijken de komende jaren flink toe te nemen in Europa. Naast de NS hebben ook een aantal private vervoerders plannen voor de realisatie van een internationale nachttrein. Zo wil het Nederlandse European Sleeper in samenwerking met het Tsjechische RegioJet vanaf volgend jaar een treindienst naar Praag exploiteren. Daarnaast wil de Belgische Moonlight Express vanaf april 2022 een internationale nachttrein tussen Brussel en Berlijn laten rijden.
Europese Jaar van het Spoor
Veel nieuwe verbindingen ontstaan tijdens het Europese Jaar van het Spoor. Het doel hiervan is om binnen Europa internationale (nacht)treinen te bevorderen. met dit initiatief moet het makkelijker worden om online een internationale treinreis te boeken. Ook is het belangrijk dat dienstregelingen van lidstaten beter op elkaar aansluiten en er genoeg ruimte op het spoor is voor internationale treinverbindingen.