Europese Jaar van het Spoor van start gegaan

De IC Berlijn die door een Vectron locomotief getrokken wordt (Foto: Andre Pronk)
De IC Berlijn die door een Vectron locomotief getrokken wordt (Foto: Andre Pronk)

Het Europese Jaar van het Spoor is maandag van start gegaan. Hoewel we door de coronacrisis maar beperkt op reis kunnen, vraagt de Europese Unie dit jaar aandacht voor het belang van goede Europese treinverbindingen.

Het doel van de actie is om ervoor te zorgen dat na de pandemie in heel Europa meer mensen en goederen met de trein gaan reizen om op die manier bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelen.

"Reizen met de trein is duurzaam en comfortabel"

"Reizen met de trein is duurzaam en comfortabel. Het is belangrijk dat we in Europa samenwerken om internationale treinreizen makkelijker te maken voor reizigers. Voor elke bestemming tot 700 kilometer zou de trein een betaalbaar en groen alternatief moeten zijn.", zegt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).

De aflopen vier jaar zijn er om het doel te bereiken al diverse stappen gezet. Zo is er een verbinding met de Eurostar tussen Amsterdam en Londen, staat de Nightjet van de ÖBB te trappelen om van start te gaan met een verbinding van Amsterdam naar Wenen, en worden er vele stappen gezet in een snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

Doelen

Vijfentwintig lidstaten van de EU zijn samen met Noorwegen en Zwitserland verenigd in het Platform on International Rail Passenger Transport en doen bij de start van het Europese Jaar van het Spoor een aantal aanbevelingen om internationale treinreizen te bevorderen. Deze aanbevelingen zijn maandag door de staatssecretaris tijdens de Europese digitale kick-off van het Year of Rail gepresenteerd.

Zo moet het makkelijker worden om online een internationale treinreis te boeken. Ook is het belangrijk dat dienstregelingen van lidstaten beter op elkaar aansluiten en er genoeg ruimte op het spoor is voor internationale treinverbindingen.

Het Duits initiatief Trans Europa Express 2.0, een internationaal spoornetwerk dat Europese steden moet gaan verbinden met een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen, zou hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. Voor Nederland wordt in dit initiatief gekeken naar betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen.

Pilots

Daarnaast zijn de lidstaten enthousiast over het voorstel van de Europese Commissie om 15 pilots voor nieuwe en innovatieve treindiensten te lanceren. De bedoeling is dat deze voor 2030 gerealiseerd worden. Als laatste bevelen de lidstaten aan om intensiever samen te werken bij het afsluiten van contracten voor internationale treinverbindingen.