WINK-treinen van Arriva gaan 12 april officieel in de dienstregeling rijden

De gloednieuwe WINK-treinen gaan vanaf maandag 12 april officieel in dienst op de Noordelijke Nevenlijnen van Arriva. Met deze treinen zal de vloot van Arriva in Friesland en Groningen worden uitgebreid met achttien nieuwe treinen van treinfabrikant Stadler.

Met de officiële ingebruikname van de WINK-treinen heeft Arriva in de twee noordelijke provincies zowel GTW-treinen (Spurts) als de nieuwe WINK-treinen op het spoor rijden. De nieuwe treinen zijn goed voor 2754 extra zitplaatsen. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) heeft samen met haar Friese collega Avine Fokkens (VVD) afgelopen vrijdag een werkbezoek gebracht aan de onderhoudswerkplaats in Leeuwarden om de trein te kunnen bezichtigen. De WINK staat voor Wandelbarer, Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug.

Testritten

Het afgelopen half jaar hebben er diverse testritten gereden om het materieel op de baan toe te laten. De eerste ritten hebben plaatsgevonden op het speciale testcircuit in het Roemeense Făurei en later op de testbaan van van Siemens in Wegberg-Wildenrath. Op 5 juni 2020 kwamen de eerste drie treinen ons land binnen waarna de proef- en toelatingsritten van start konden gaan. In het afgelopen halfjaar hebben machinisten ervaring opgedaan om bekend te worden met de nieuwe trein. Hiervoor hebben er de afgelopen periode veel proefritten plaatsgevonden tussen Leeuwarden en Groningen. Het onderhoud van de treinen vindt bij Stadler in Leeuwarden plaats.

De WINK

De WINK is afgeleid van de FLIRT en is bi-modaal. De trein zal rijden op plantaardige diesel/olie (HVO) en heeft batterijen om de remenergie in op te slaan. Hiermee is de trein energiezuinig bij het optrekken en afremmen. De nieuwe treinen zijn 56 meter lang, bestaan uit drie delen waarvan één -net als bij de GTW- de aandrijving bevat. De topsnelheid zal 140 km/uur zijn.

De treinen zijn voorzien van comfortabele stoelen, brede tafeltjes, een (rolstoel)toilet, WiFi, stopcontacten en USB-laders, reisinformatieschermen en een telsysteem om de drukte aan te geven. De schuiftreden van de trein biedt voor reizigers een uitstekende toegang voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. De trein telt 153 zitplaatsen waarvan er 16 klapstoelen zijn. Daarnaast zijn er twee coupe's waarvan één een stilteruimte zal zijn. Een eerste klas coupé is niet meer aanwezig omdat het reisgemak van beide coupe's met elkaar is samengetrokken.

De verwachting is dat de nieuwe treinen in het begin eerst alleen tussen Leeuwarden en Stavoren en tussen Leeuwarden en Harlingen Haven worden ingezet.

Namen voor de treinen

Net als de Spurts hebben ook de WINK’s een naam gekregen. Het publiek mocht zelf de namen voor de achttien treinen aandragen. Een van de regels was dat de naam betrekking heeft op "een van de mooiste bestemmingen" in Friesland of Groningen. Dit konden zowel locaties als evenementen zijn.

Een team van juryleden heeft onder meer de namen Noorderzon, De Drie Gezusters en Museumspoorlijn STAR uitgekozen.