Volledige inzet ICNG met een jaar uitgesteld
De volledige inzet van nieuwe ICNG zal met een jaar worden uitgesteld. Dat heeft de NS woensdag bekend gemaakt. Het plan om in 2023 met de ICNG vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Nog steeds is de verwachting dat de snelle trein vanaf eind dit jaar in dienst gaat komen. Als eerste zal de nieuwe trein op de lijn Amsterdam - Breda gaan rijden. Later wordt dit uitgebreid naar Den Haag - Eindhoven, en vanaf 2024 moet de trein ook vanaf de HSl naar het oosten en noorden worden ingezet.
Volgens de NS is de belangrijkste reden van het uitstel dat de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen langer duurt vanwege de coronapandemie. Zo komen alle onderdelen uit diverse landen, en ook het testen met een aantal stellen gebeurt voornamelijk in Tsjechië.
Testritten
Momenteel zijn er al vier ICNG-treinstellen in Nederland waarmee getest wordt en waarmee proefritten gereden worden. Als de testritten positief zijn, verwacht NS dat eind dit jaar de eerste reizigers kunnen instappen. Het aantal treinen is echter niet genoeg om de volledige dienstregeling in 2023 te kunnen aanpassen. De NS verwacht dat dit op zijn vroegst in 2024 het geval zal zijn.
De nieuwe treinen vervangen voor die tijd al wel de treinen die op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam, Amsterdam en tussen Den Haag en Eindhoven rijden.
Vertraging door coronapandemie
De NS neemt dit besluit nu Alstom, de Franse fabrikant van de trein, duidelijk heeft gemaakt dat de wereldwijde impact van corona grote invloed heeft op de doorlooptijd van het ontwikkelen, bouwen, testen en toelaten van de ICNG-treinen. Reisrestricties, quarantaine en vertraging bij toelevering van onderdelen uit verschillende delen van de wereld, vertragen de productie. Daarnaast zijn testritten in Duitsland tijdelijk stilgevallen na een ongeval van twee ICNG-testtreinen tijdens het sleeptransport naar het testcircuit in Duitsland.
Jantina Woudstra, als directeur netwerkontwikkeling verantwoordelijk voor de dienstregeling bij NS: “We nemen dit besluit met tegenzin, maar ook vanuit de overtuiging dat we de introductie van deze belangrijke treinen niet onder tijdsdruk willen doen. Dat corona nu het ICNG-programma vertraagt is erg vervelend, maar geen reden om concessies te doen aan de kwaliteitseisen. We passen de dienstregeling aan zodra we er klaar voor zijn. Zo kunnen we een goede en voorspelbare dienstregeling bieden. Daar is de reiziger het meest bij gebaat.”
Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, vult aan: “Het rijden van een nieuwe trein, die nog nooit op het Nederlandse spoor heeft gereden, is altijd een spannend moment. De ervaring leert dat er altijd kinderziektes zijn. Door uitvoerig te testen in het buitenland en op het Nederlandse spoor beperken we kinderziektes als de trein in de dienstregeling wordt opgenomen en dus overlast voor onze reizigers. NS heeft de afgelopen jaren veel nieuwe treinen van het type SNG en Flirt opgenomen in de dienstregeling. Alle nieuwe treinen doorlopen hetzelfde, uitvoerige toelatings- en testprogramma. Dit geldt ook voor ICNG. Zo leren we onze treinen goed kennen en kunnen we de dienstregeling zo betrouwbaar mogelijk maken.”
Inzet
Zodra het testprogramma van de ICNG succesvol is afgerond, worden de huidige treinen op de HSL (ICR met TRAXX-locomotief) stap voor stap vervangen door de snelle trein. Eerst rijdt deze tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en vervolgens op het traject tussen Den Haag en Eindhoven.
Nadat dit is afgerond en de trein goed presteert, kan de snelheid op de HSL omhoog van 160 km/u naar 200 km/u. Zodra er voldoende treinen geleverd en succesvol getest zijn, kan de ICNG ook stap voor stap instromen op de andere lijnen: vanaf de HSL via Amsterdam Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden of via Amsterdam Zuid naar Amersfoort en Enschede.