Britse tak van DB Cargo doet proef met plantaardige brandstof
De Britse tak van DB Cargo heeft het gebruik van hydrobehandelde plantaardige olie getest om een 'Class 66' locomotief van brandstof te voorzien. Met deze techniek moet het CO2 gebruik met 90 procent worden teruggebracht.
Tijdens de proef in Engeland heeft de 66 150 op 16 december een lading met spoorstaven van de Scunthorpe-site van British Steel naar het depot van Network Rail in Eastleigh in Hampshire vervoerd.
Uitstoot verminderen
DB Cargo UK schat dat het vervangen van diesel door 100% hernieuwbare HVO de CO2-uitstoot van een trein met maar liefst 90% kan verminderen. In een later stadium zullen ook de locomotieven van de klasse 67 en 60 proeven gaan doen met HVO plantaardige olie.
Roger Neary, hoofd verkoop van DB Cargo UK, zegt: "Het goederenvervoer per spoor is al een veel groener alternatief voor het wegvervoer, dus als we onze ecologische voetafdruk nog verder willen verkleinen, zullen bedrijven naar ik hoop hun eigen transportstrategieën opnieuw evalueren. Als ze hun eigen CO2-uitstoot willen verminderen, is het goederenvervoer per spoor de voor de hand liggende keuze boven de weg."
Ook in Nederland zal er HVO plantaardige olie worden gebruikt. Vervoersbedrijf Arriva zal haar nieuwe WINK-treinen, die in het voorjaar in dienst zullen komen op de noordelijke lijnen, ook voorzien van deze brandstof.
Class 66
De Class 66 is een locomotief met dieselelektrische aandrijving en wordt gebruikt gebruikt voor het trekken van goederentreinen. De machines worden in Canada gebouwd door Electro-Motive Diesel (EMD), tot 2005 van General Motors Electro-Motive Division welke later weer op zijn beurt is overgenomen door Berkshire Partners. Er rijden meer dan 624 van deze locomotieven in Europa waarvan de meesten in Engeland rijden. Ook in Nederland worden de Class'66 locomotieven al lange tijd ingezet. Onder meer Rotterdam Rail Feeding, CrossRail Benelux en Lineas maken gebruik van deze locomotieven.