OV-NL: Flinke versobering van dienstregeling in 2021
De ov-bedrijven staan door de coronacrisis flink in het rood. Daarom zal de dienstregeling in 2021 flink worden versoberd met 10 procent, heeft branchevereniging OV-NL bevestigd tijdens een gesprek met NU.nl na berichtgeving door andere media.
De situatie is zelfs zo nijpend dat diverse vervoersbedrijven hun frequentie van hun lijnen zullen aanpassen of nachtbussen deels opheffen. Het gaat hierbij onder andere om bussen en treinen van Arriva in onder meer Friesland en Zuid-Holland, Qbuzz in Groningen en Drenthe, EBS in de regio Waterland en stadsvervoerder GVB in Amsterdam. Ook de NS heeft de afgelopen weken al 10 procent van het treinverkeer uit haar dienstregeling geschrapt.
Minder reizigers, minder voertuigen
Volgens woordvoerder Pedro Peters van OV-NL is de aangepaste dienstregeling in deze tijd gerechtvaardigd: "Het scheelt veel geld en er rijden veel minder reizigers. Op enkele trajecten zal men voortaan iets langer moeten wachten." het feit dat er nachtbussen geschrapt worden, is volgens Peters te verklaren dat er geen nachtevenementen voor jongeren plaatsvinden, en dat deze bussen daaarom in deze tijd ook leeg zijn.
Ook Pier Eringa, CEO van Transdev waaronder ook Connexxion valt, is het eens dat het mes in de dienstregeling van Connexxion in onder meer Zeeland en Noord-Holland moet worden gezet. "Dit jaar schieten we op een omzet van ruim 750 miljoen circa 25 miljoen euro de min in". Eringa laat ook weten dat er minder bussen worden ingezet: "Waar we hoogfrequent rijden, doen we dat minder vaak. In gebieden waar onze bussen slechts één of twee keer per uur rijden, kijken we met de provincies hoe dat slimmer kan. Ik vind het niet uit te leggen om nu met belastinggeld lege bussen de weg op te sturen."
Verliezen
Het kabinet komt alle ov-bedrijven tegemoet met 1,5 miljard euro welke gereserveerd is voor dit jaar. Voor de eerste helft van 2021 is dat 740 miljoen euro, waarmee er 93 procent van de kosten door de overheid vergoed worden. Voor de overige 7 procent moeten de vervoerders zelf opdraaien, wat leidt tot in de honderdmiljoenen euro's aan verlies.
Eringa vreest echter ook in 2021 niet winstgevend te worden met de inzet van bijvoorbeeld elektrische en waterstofbussen. "Over vijf à tien jaar zijn er veel meer reizigers. Breek het ov daarom niet zodanig af dat je straks weer moet opbouwen. Er zijn honderden miljoenen euro's extra nodig."