HSL-brug over Hollandsch Diep krijgt windschermen

De aanleg van de windschermen op de brug (Foto: Gertjan Stamer)
De aanleg van de windschermen op de brug (Foto: Gertjan Stamer)

Van afgelopen zaterdag tot donderdag 19 november zal de Brug Hollandsch Diep, waarover de HSL van Rotterdam naar Breda ligt, worden voorzien van windschermen. De aanleg vindt plaats tijdens een buitendienststellingsperiode waarin ook andere spoorprojecten worden uitgevoerd. Met de nieuwe windschermen zullen treinen op brug geen hinder meer hebben van harde wind.

Tot nu toe werd het treinverkeer bij windkracht 5 tot 6 en hoger gehinderd door de harde wind. Hierdoor moesten HSL-treinen langzamer rijden, worden stilgelegd of worden omgeleid. Met de windschermen kunnen kan zelfs bij storm vanaf windkracht 7 tot 8 het treinverkeer over de brug blijven rijden.

Aanleg

Over een afstand van 2.895 meter worden ruim 1.500 panelen geïnstalleerd. Om dit mogelijk te maken zijn er ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, vier kilometer aan rubber profielen en 600 ton staal voor nodig. De klus zal non-stop plaatsvinden en tegelijkertijd zullen er per dag 25 tot 40 mensen op de brug aan het werk zijn. De materialen zullen per werktrein en vrachtwagen worden aangeleverd en afgevoerd.

Windschermen

De HSL-spoorbrug over het Hollandsch Diep is in 2005 geopend. Toen was er al sprake van hinder voor de dienstregeling bij harde wind. Uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad en reizigersportaal Treinreiziger.nl kon worden aangetoond dat de HSL-treinen in 2015 ruim 230 keer uitvielen vanwege de harde wind op de brug.

In 2018 werd duidelijk dat de windschermen dringend nodig waren nadat er tijdens de eerste storm van dat jaar zo'n 24.000 reizigers gedupeerd raakten omdat er enkele dagen lang geen Intercity Direct treinen reden tussen Rotterdam en Breda.

In 2016 leverde een onafhankelijk onderzoek op dat een inmiddels getroffen 'eenvoudige aanpassing aan het windmeetsysteem' de uitval door wind met 25 procent kon terugbrengen. De inbouw van windschermen in combinatie met snelheidsbeperkingen, zou nog eens goed zijn voor 60 procent minder uitval. In april 2016 maakte het ministerie er 40 miljoen euro voor vrij, maar de windschermen werden niet geplaatst. Omdat de windschermen uniek zijn, bewezen kennis ontbreekt, en er nog onderzoek naar gedaan moest worden, liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toen weten dat de aanleg pas in 2020 mogelijk is: "De reden dat die schermen niet van de ene op de andere dag uit de kast kunnen worden getrokken, is dat ze op maat ontworpen en ontwikkeld moeten worden voor de brug."