Stadler levert FLIRT aan Iberisch Schiereiland

Een standaard-afbeelding van een FLIRT van Stadler (Foto: Stadler)
Een standaard-afbeelding van een FLIRT van Stadler (Foto: Stadler)

De staatsspoorwegmaatschappij Comboios de Portugal en treinbouwer Stadler hebben een contract getekend voor de levering van 22 regionale FLIRT-treinen op het Iberisch schiereiland. Het ordervolume bedraagt ​​circa 158 miljoen euro.

Het contract omschrijft de bouw en levering van tien elektrische FLIRT's en twaalf bimodale FLIRT's die op trajecten met zowel met of zonder bovenleiding kunnen rijden. Het contract omvat de levering van het railvoertuig, opleiding en onderhoudsdiensten voor minimaal vier jaar.

Breedspoor FLIRT

Voor het eerst zal Stadler FLIRT's bouwen voor het Iberische breedspoor van 1668 millimeter breed. De twaalf bimodale FLIRT's worden voorzien van een extra 'powerpack'-wagon die het dieselelektrische tractiesysteem bevat. Dit systeem zal modulair zijn zodat de dieselgeneratoren mogen in de toekomst eenvoudig omgebouwd kan worden naar bijvoorbeeld een aandrijving met behulp van batterijen of een waterstof.

De elektrische variant wordt 63,2 meter lang, en de bi-modale versie wordt 74,4 meter lang. Beiden bzijn voorzien van 214 stoelen. Afhankelijk van de gebruikte stroombron kunnen de meerdere units een topsnelheid halen van 160 of 140 kilometer per uur. Ook zijn de treinen net als de andere broertjes in de andere landen voorzien van een gelijkvloerse instap waarmee de reizigers met beperkte mobiliteit frempelvrij de trein in kunnen stappen. De treinen hebben ook een multifunctionele ruime voor rolstoelen, kinderwagens en scootmobiels. Het ontwerp van de treinen is op dit moment nog niet bekend.

Reizigers aan boord van de FLIRT kunnen gebruik maken van een WiFi-netwerk waarmee ze toegang hebben tot de inhoud van de spoorwegexploitant en tot multimedia-inhoud. Ook zorgt een uitgebreid reisinformatiesysteem voor alle juiste inforamtie over de treinreis.

We zijn trots dat onze FLIRT's werden geselecteerd voor de vernieuwing van de regionale treinvloot. Ik ben ervan overtuigd dat Portugese passagiers het innovatieve en moderne FLIRT zullen waarderen - zoals miljoenen mensen in Zwitserland, Duitsland en Nederland al doen. De Portugese markt is van groot belang voor Stadler. We kijken ernaar uit om te helpen bij de modernisering van de Portugese spoorwegindustrie.

Meer dan 1.900 FLIRT's verkocht

De FLIRT is de bestseller van Stadler en is immens populair bij klanten over de hele wereld. Tot op heden heeft Stadler meer dan 1900 FLIRT's verkocht in 21 landen, waarvan er in Nederland bij vijf verschillende vervoerders deze treinen rijden.

De afgelopen jaren heeft Stadler bewezen dat de FLIRT-treinen snel gebouwd kunnen worden, waarbij ook in kleine aantallen, en zeer modulair zijn. Inmiddels rijden er al diverse soorten in Europa rond, met verschillende soorten aandrijvingen en voorzien van verschillende soorten koppen welke afhankelijk zijn van de bestelling of ze bedoeld zijn voor intercity's of als sprinters. In Nederland rijden ze enkel als sprinter of sneltrein.