NS start proef met nieuwe gladheidsbestrijding

NS en ProRail gaan in de herfst een nieuwe manier beproeven om gladheid op het spoor te bestrijden. Er is een proef gestart met Wiel Rail Conditionering (WRC). Al eerder werd er al gebruik gemaakt van Sandite, deze gel wordt ook nog steeds gebruikt.

Op dit moment wordt WRC al door ProRail aangebracht op het spoor via vaste installaties. Treinen rijden er dan overheen en verspreiden het over het spoor. Nu gaan 58 FLIRT-Sprinters van de NS de vloeistof tijdens het rijden aanbrengen.

Jeroen van der Salm, projectleider WRC legt uit: "Op deze manier kan de vloeistof gelijkmatiger en doelgerichter aangebracht worden. Daardoor heb je er dan minder van nodig." Hij vervolgt: "Dit is een vloeistof die wordt gebruikt om preventief gladheid te bestrijden, maar ook geluidsoverlast te verminderen en om slijtage van de wielen en rails te verminderen."

Het WRC-systeem

Uit onderzoeken en eerdere tests is gebleken dat deze manier van gladheidsbestrijding zeer effectief is. "Maar het is tot nu toe alleen op regionale lijnen getest. We willen nu weten of het ook op grote schaal werkt op het hoofdrailnet, waar ook goederentreinen, hogesnelheidstreinen en Intercity's rijden. Bij de regionale testen hadden de treinen minder last van slip als ze optrekken en remmen. We willen nu weten of dit op het hoofdrailnetwerk ook zo is. We kijken daarnaast ook of het voor minder geluid en slijtage aan de wielen zorgt."

De proef zal zich uitsluitend concentreren op het zuiden en oosten, waar de FLIRT-Sprinters rijden. Om twee keer een herfst mee te kunnen pakken eindigt de proef na de herfst van 2021.

Gladde sporen

Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat onze machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren. Als treinen op zulke momenten doorslippen dan kunnen er 'vierkante wielen' ontstaan. Dit zorgt voor een onprettig en schokkerig ritverloop, en in zulke gevallen moet een trein naar de werkplaats waar de wielen weer netjes rond worden geslepen op de kuilwielenbank.

Geltreinen tegenover Sandite

NS rijdt al een aantal jaren met Sandite-treinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze treinen smeren over de rails een gel uit welke uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Zo worden de sporen stroever waardoor de wielen minder snel zullen slippen. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen.

Een aantal van deze SGM Sprinter-treinen gaat volgend jaar uit de roulatie. WRC wordt gezien als de beste opvolger van dit Sandite-systeem. Volgens Jeroen is het belangrijkste verschil dat je Sandite inzet als je gladheid al hebt geconstateerd. WRC gebruik je vooraf. "WRC zorgt ervoor dat bladeren minder makkelijk op het spoor blijven liggen. Daarnaast belooft het meer grip op het spoor te geven in vochtige omstandigheden."

Als de proef met de WRC slaagt dan wordt gekeken of deze landelijk kan worden gebruikt. "We gaan het dan ook onder andere types Sprinters installeren." Van der Salm benadrukt dat het niet bij intercity's zal worden gebruikt, omdat die door snelheid de vloeistof weer laten waaien.