DB Cargo tekent raamovereenkomst voor 400 'groene' locomotieven

De Dual-mode Siemens Vectron die DB Cargo besteld heeft (Foto: Siemens)
De Dual-mode Siemens Vectron die DB Cargo besteld heeft (Foto: Siemens)

Treinfabrikant Siemens heeft een raamovereenkomst gewonnen voor de levering van maximaal 400 locomotieven van het type Vectron Dual Mode aan DB Cargo. De order heeft een waarde van ruim een ​​miljard euro. De locomotieven moeten de DB duurzamer maken door minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.

De Vectron Dual Mode-locomotieven worden geleverd met aanpassingen die specifiek zijn ontworpen voor het dienstenaanbod van DB Cargo. De goederentak van de Deutsche Bahn heeft aanvankelijk 100 locomotieven besteld. De leveringen zal in 2023 van start gaan.

"Dubbele aandrijving en dubbele voordelen: we zullen onze vloot voor onze klanten laten groeien en verjongen met een state-of-the-art, krachtige locomotief. Tegelijkertijd ondersteunen we de milieuvriendelijkheid van het spoor." vertelt Ralf Günter Kloß, lid van de Raad van Bestuur bij DB Cargo. "Met de Vectron Dual Mode investeert DB Cargo in toekomstbestendig, duurzaam en economisch goederenvervoer per spoor."

Vectron Dual-mode

De Vectron Dual-mode locomotieven zijn een alternatief voor conventionele diesellocomotieven. Hij werkt puur in elektrische modus op geëlektrificeerde trajecten om brandstof te besparen en onderhoudskosten te verlagen. En het kan worden overgeschakeld op diesel op trajecten zonder bovenleiding, waardoor het niet nodig is om van locomotief te wisselen.

Diesellocomotieven worden vandaag de dag nog steeds gebruikt om goederenwagons te rangeren naar zijsporen van klanten. Zelfs als de hoofdroute geëlektrificeerd is, is het laatste stukje rit naar de klant meestal alleen toegankelijk met een diesellocomotief. De dual-mode locomotief kan beide doen: rijden met een dieselmotor of met stroom uit bovenleidingen. Dit vermogen vermindert zowel het dieselverbruik als de CO2-uitstoot. Met de nieuwe Vectron Dual Mode-locomotieven kan DB per jaar ongeveer acht miljoen liter brandstof besparen en de CO2-uitstoot met 17.000 ton per jaar verminderen.

DB Cargo heeft de ambitie om tegen 2030 ongeveer 70 procent van zijn diesellocomotieven te hebben uitgerust met innovatieve elektrische aandrijvingen.