Geen duidelijkheid over oorzaak ongeluk met stint-voertuig
Het blijft onduidelijk wat de oorzaak was van het dodelijke stint-ongeluk in 2018 bij een spoorwegovergang in Oss. Bij dit ongeluk kwamen vier kinderen om het leven toen een stint-bolderkar op hol sloeg.
Uit het strafrechtelijk onderzoek is gebleken dat er geen sprake zou zijn van een technisch mankement, geen storing en ook geen menselijke fout, waardoor het ongeluk zou zijn veroorzaakt. Op grond van het onderzoek heeft het Openbaar Ministerie besloten om de bestuurster en het kinderdagverblijf waar ze werkte niet te vervolgen. Ook over de producent van de stint is nog geen besluit gevallen.
"Zeker voor de nabestaanden en de bestuurster is het belangrijk om te weten hoe dit ongeluk is gebeurd", zegt officier van justitie Janine Kramer.
Onderzoek
De onderzoekers hebben onder meer de bestuurster van de stint gesproken en er is ook een groot aantal getuigen gehoord. Hieruit is gebleken dat de bestuurster diverse middelen geprobeerd had om de stint te stoppen, maar die geen effect bleken te hebben. Ook getuigen hebben dat bevestigd. Tijdens het onderzoek zijn ook de dashcambeelden van de trein bekeken waaruit geconcludeerd kon worden dat de stint op het moment van de aanrijding nog in beweging was.
Het Nederlands Forensisch Instituut NFI heeft de de technische staat van het vervoersmidde onderzocht. Hieruit is gebleken dat er geen defecten aanwezig waren in de aandrijvingssystemen. Ook de Italiaanse producent die die motor levert heeft samen met het NFI onderzoek gedaan, maar ook hier zijn geen defecten naar boven gekomen.
Ook was in het onderzoek een oorzaak door de elektromagnetische straling van een overweg op de snelheidsregeling niet uit te sluiten. De kans op zo'n kortstondige aantasting bij een test zou zeer klein zijn en biedt het in zijn geheel geen zekerheid over wat precies gebeurde op de bewuste dag van de fatale aanrijding.
Het OM doet nog verder onderzoek naar de kwetsbaarheden van de stint, en of deze voor het ongeluk bekend waren bij de producent. De afgelopen periode heeft de fabrikant van de stint veel aanpassingen gedaan naar de veiligheid van het vervoermiddel en is deze onder meer voorzien van een 'blackbox', veiligheidsriemen, en een rolkooi. Hoewel het voertuig nog niet goedgekeurd is voor gebruik op de weg heeft de stint uit piëteit een andere naam van de producent gekregen: BSO-Bus.