Geen reisinformatie en goederentreinen vanwege netwerkstoring

Vanwege een verstoring is er geen actuele reisinformatie op de stations. De reisplanner werkt wel.  (Foto: NS)
Vanwege een verstoring is er geen actuele reisinformatie op de stations. De reisplanner werkt wel. (Foto: NS)

Vanwege een netwerkstoring bij ProRail is is er sinds een groot deel van de dag op veel stations geen reisinformatie beschikbaar. Ook rijden er vanwege de verstoring geen goederentreinen. Het reizigersverkeer ondervindt geen hinder.

Door deze technische problemen is er op veel stations geen actuele reisinformatie op de borden te zien, of via de omroep op het station te horen. NS en ProRail raden reizigers aan hun reis te plannen via een reisplanner.

ProRail: Twee verschillende omgevingen

ProRail meldt het volgende op hun site: "De systemen die te maken hebben met de treinbesturing functioneren. Daardoor kunnen reizigerstreinen blijven rijden. Maar de systemen die te maken hebben met de ondersteuning van de treindienst zijn wel slecht bereikbaar. Deze zitten in een andere netwerkomgeving."

De reden dat er geen goederenvervoer kan rijden heeft te maken met het uitsturen van de zogenoemde 'wagenlijsten'. Deze worden gebruikt bij het uitvoeren van rangeeracties. De reizigerstreinen hebben hier geen last van.

ProRail werkt sinds het ontstaan van de problemen op zondagmiddag hard aan een oplossing.

Update 09:00: ProRail meldde maandagmorgen dat de verstoring weer voorbij was. De reisinformatievoorziening kon weer worden opgestart, en het goederenverkeer kon weer gefaseerd worden opgestart.