Overlast bij NS kan nu landelijk gemeld worden via WhatsApp

De SNG Sprinter van NS. (Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia))
De SNG Sprinter van NS. (Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia))

De NS heeft de proef waarbij reizigers via SMS of WhatsApp melding van overlast kunnen doen afgerond, en de dienst uitgebreid naar landelijke dekking. Voorheen was de proef alleen beschikbaar in Zuid-Oost Nederland op Sprinter-trajecten waar de Flirt-trein wordt ingezet.

Marjan Rintel, lid Raad van Bestuur van NS: "De afgelopen tijd reizen minder mensen met de trein. Daarmee ziet de treinreis er anders uit dan onze reizigers gewend zijn. Met deze service willen we reizigers de mogelijkheid bieden altijd onze hulp in te roepen waar nodig. Zo zorgen we samen voor een prettige en veilige treinreis."

Vanaf 30 april kunnen reizigers op het telefoonnummer 06-13 18 13 18 via een WhatsApp of SMS een melding doen van een onveilig gevoel of overlast in treinen van de NS. Reizigers staan dan in direct contact met meldkamer van de NS, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt of helpt een extra omroep van de hoofdconducteur. In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, roept de NS op om direct 112 te bellen. Het telefoonnummer wordt via de informatieschermen in de treinen verspreid.

Proef

Op verzoek van staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), is op 1 juli vorig jaar in Zuidoost-Nederland een proef gestart met deze dienstverlening welke goed is verlopen. Van Veldhoven: "Ik vind het belangrijk dat mensen zich veilig voelen in de trein, ook als ze na een lange dienst ’s avonds in een vrijwel lege coupé terug naar huis moeten. De mogelijkheid om een appje of smsje te sturen als er iets is kan daarbij helpen, een goede zaak dus dat dat nu in alle NS-treinen kan."