Spoorbranche blijft doorgaan ondanks het Corona-virus

De spoorsector wordt door het Corona-virus ook behoorlijk onder druk gezet, maar ProRail en zijn aannemers zetten hun schouder eronder om het treinverkeer door te laten rijden en ook de geplande werkzaamheden uit te voeren. Op die manier kunnen mensen met beroepen in vitale werksectoren nog veilig met de trein blijven reizen.

ProRail heeft in een nieuwsbericht op hun site duidelijk gemaakt op welke manier de spoorsector geraakt wordt, en op welke manier ze ermee om gaan.

Goederenvervoerders

De goederenvervoerders rijden door om er onder meer voor te zorgen dat de winkelvoorraden in heel Europa op peil blijven.

Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo, de spoorgoederenvervoerder van Nederland zegt:
"Het treinverkeer van, naar en in Nederland zoals dat door DB Cargo wordt verzorgd, verloopt normaal. Dat geldt zowel voor de bedieningen van spooraansluitingen en terminals in de Nederlandse zeehavens als elders in het land. Het wagenladingverkeer via sorteerstation Kijfhoek is normaal. Hetzelfde geldt voor het treinverkeer met onze buurlanden. DB Cargo Nederland beschikt op dit moment over voldoende personeel om de treinen veilig te kunnenlaten rijden. Het treinverkeer van DB Cargo in Europa verloopt, op een enkele uitzondering na, normaal”.

Werkzaamheden aan het spoor

ProRail werkt samen met een aantal spooraannemers. Zij zorgen ervoor dat storingen zo snel mogelijk worden opgelost, plegen onderhoud en werken aan diverse verbouwingsprojecten. Deze werkzaamheden gaan zoveel mogelijk door met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM waarbij proRail ook in nauw contact staat met haar aannemers over de voortgang van de werkzaamheden.

Inmiddels zijn de aannemers van ProRail ondanks het virus nog gewoon bezig met werkzaamheden aan de Botlekbrug bij de Rotterdamse Havenspoorlijn zodat daar straks gewoon volgens de planning goederen kunnen worden blijven vervoerd, en de planning niet verstoord wordt. Ook in Groningen is er begonnen met de eerste stap van de verbouwing van het hoofdstation.

Directeur Jorn Pruntel, spooraannemer ASSET Rail: "We werken zoveel mogelijk door waar het nodig is om ervoor te zorgen dat treinen zonder storingen kunnen blijven rijden. Daarbij houden we de richtlijnen van het RIVM in acht en staan we in nauw contact met onze medewerkers om zo nodig passende maatregelen te nemen in overleg met ProRail".

Regionale vervoerders en NS

Reizigersvervoerders Arriva, Connexxion, Qbuzz en Keolis nemen maatregelen op maat en werken keihard om een betrouwbare dienstregeling te garanderen. Zij rijden op het spoor voornamelijk in de provincies Limburg, Gelderland, Utrecht, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland.

Ook de top van Arriva Nederland en Transdev Nederland (moederbedrijf van Connexxion) spreekt namens de regionale vervoerders:

Anne Hettinga (Arriva): "Ik zie onze medewerkers keihard werken om onder deze moeilijke omstandigheden reizigers een betrouwbare dienstregeling te bieden. Geweldig wat zij elke dag weer presteren voor mensen die werkzaam zijn in de vitale sectoren én die het openbaar vervoer gebruiken om naar hun werk te gaan. Juist voor hen is dat belangrijk."

Pier Eringa (ProRail): "Alle respect voor mensen in de frontlinie! Veel thuiswerk en kantoren gesloten, maar we houden zo lang als het kan het openbaar vervoer draaiende om anderen naar werk of andere belangrijke plekken te brengen. Treinmachinisten, conducteurs, buschauffeurs en heel veel anderen, wat fijn dat we op jullie mogen blijven rekenen!"

Basisdienstregeling NS

Vanaf zaterdag 21 maart wordt de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen omgezet naar een ‘basisdienstregeling’. Met deze speciale basisdienstregeling houdt de NS rekening met een stijgend aantal ziekmeldingen in vitale functies bij NS en ProRail. Tegelijkertijd zijn we zuinig op ons personeel door ze alleen in te zetten waar ze nu nodig zijn. Zo zal er veelal twee treinen per uur in elke richting rijden, en zijn sommige treinen ingekort. Al eerder deze weer houdt de NS al rekening met uitval van treinen, en adviseren ze reizigers om de reisplanner in de gaten te houden.

Ook de dienstverlening heeft de NS aangepast: Zo zijn de horeca gesloten, blijven de OV-winkels open, houdt NS-personeel afstand van personen, worden er geen OV-kaartjes meer aangepakt, vindt er extra reiniging van de treinen plaats, en is de RailCatering ook tijdelijk niet actief in de treinen.

Treinverkeersleiders en incidentenbestrijders

ProRail is als spoorbeheerder onder andere verantwoordelijk voor het verdelen van de capaciteit op het spoor, het oplossen van incidenten en de vekeersleiding voor het treinverkeer. Dit blijft essentieel om samen met alle spoorpartners een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling te kunnen beloven aan reizigers en goederenvervoerders. De treinverkeersleiders, incidentenbestrijders en nodige specialisten op het gebied van bijvoorbeeld hoogspanningsinstallaties blijven daarom buiten huis doorgaan met hun werk met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM.

Ook ProRail heeft het personeel voor het in stand houden van de dienstregeling opgepslitst over twee verschillende locaties om een gehele besmetting van de afdeling tegen te gaan.

Topman John Voppen van ProRail: "Veel dank aan iedereen die de spoorsector draaiende houdt"
"Nederland heeft te maken met een ongekende situatie
," vervolgt Voppen. "Het is dan ook goed om te zien hoeveel we als bedrijven in de spoorsector aan elkaar hebben en dat we elkaar goed weten te vinden. We houden de situatie nauwlettend in de gaten om zo nodig in gezamenlijkheid passende maatregelen te nemen. Veel dank aan iedereen die de spoorsector draaiende houdt!"

Foto: ProRail
Een archieffoto van werkzaamheden aan een spoor bij Schiphol. (Foto: ProRail)

Bron: ProRail