Arriva rijdt eerste zelfstandig rijdende trein met passagiers
De eerste automatische treinrit met passagiers is sinds woensdagmorgen een feit. Een Arriva-trein heeft op het traject tussen Groningen en Buitenpost zelfstandig, met een machinist op de stoel, gereden. Bij het evenement waren 50 gasten van Arriva, Prorail, de provincies Groningen en treinfabrikant Stadler aanwezig.
Elke avond van 13 tot en met 17 februari zal één groep met testreizigers twee retourritten maken tussen Groningen en Buitenpost. Met de ritten wil Arriva van haar reizigers weten wat het ATO-systeem precies doet met de reisbeleving van haar reizigers. De deelnemers voor deze rit konden zich vorige maand opgeven. De animo was enorm: Enkele dagen waren alle plaatsen bezet.
ATO
De dieseltrein van het type D-GTW (treinstel 351) werd bediend op ATO 'level 2'. Daarmee kan een trein automatisch rijden, maar blijft de machinist wel aanwezig op zijn plaats om in te grijpen als het noodzakelijk is.
Op de trajecten in Noord Nederland waar Arriva rijdt wordt er gebruik gemaakt van ATB-NG. Dit beveiligingssysteem bewaakt ook de remcurve van de trein in tegenstelling tot het oudere ATB-systeem en toont de afstand tot aan het eerstvolgende sein. De 'slimme' cruisecontrol wordt uitgetest in samenwerking met de provincie, ProRail en treinfabrikant Stadler. Volgens spoorbeheerder ProRail zijn de proeven succesvol te noemen. "Zonder ATO komt 95 procent van de treinen in Groningen aan binnen 2:20 minuten van de tijd die in de dienstregeling staat. ATO kan die afwijking beperken tot 55 seconden", schreef de spoorbeheerder eind vorig jaar
De proeven in Groningen zijn in oktober 2019 begonnen waarbij er nog geen passagiers aan boord waren. Inmiddels is de fase gestart waarbij deze wel aan boord mochten zijn. Met de ritten wil Arriva van haar reizigers weten wat het ATO-systeem precies doet met de reisbeleving van haar reizigers.
Siddhant Tomar, hoofd technologie bij Stadler Signaling, zegt: "We zijn gefascineerd door dit project en zijn blij dat de tests succesvol zijn geweest. Bovendien is de samenwerking tussen ProRail, de provincie Groningen, Arriva Nederland en Stadler in het ATO-gebied een groot succes geweest. Innovatie vereist samenwerking en de uitwisseling van ideeën. Door passagiers in dit project te benaderen, begrijpen we wat voor hen belangrijk is. Met zijn innovatieve ATO-systeem levert Stadler een belangrijke bijdrage aan de technologische vooruitgang in de spoorwegindustrie."
Foto: Stadler