Eurostar studeert op uitbreiding naar Barcelona, Lissabon en Rome
De Eurostar studeert op plannen om de verbindingen uit te breiden naar Rome, Barcelona of Lissabon. Dat schreef de Belgische nieuwssite Het Laatste Nieuws woensdag. Het nieuws is een dag later bekend gemaakt nadat de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen aangekondigd werd.
De Eurostar wil haar netwerk graag uitbreiden met landen zoals Italië, Zwitserland, Duitsland, Spanje en Portugal. Dat verklapte de Britse staatssecretaris voor Transport Grant Shapps. Tijdens een interview in 2018 met voormalig topman Nicolas Petrovic werd bekend dat er geen plannen waren om de verbindingen in Europa uit te breiden. De huidige topman CEO Mike Cooper die sinds maart 2018 aan de top van de Eurostar staat, lijkt het tegenovergestelde te willen doen, en de Eurostar verder laten rijden dan Parijs.
De studie richt zich op Rome, Barcelona en Lissabon, voor de langere termijn kijkt de vervoerder zelfs een verbinding met Oost-Europese steden. Op welke manier de treinverbindingen vorm zullen krijgen is nog niet duidelijk. Zo is het niet bekend of deze vanuit Brussel of Parijs starten, of vanuit Amsterdam.
Minder CO2
Uit een onderzoek van NS is gebleken dat afstanden tot 700 kilometer het meest rendabel zijn als deze per trein worden afgelegd. Een ritje met de Eurostar van Londen naar Lissabon, zo'n 2.200 kilometer, zou in de theorie ruim 9 uur duren. Dit is langer dan met het vliegtuig, maar verbruikt wel minder CO2, waardoor het zuiniger voor het milieu is.
Noot van redactie (14 feb. 2020):
De Eurostar heeft ontkend dat ze concrete plannen hebben om uit te breiden naar meerdere bestemmingen. Ze geven wel aan wel naar de mogelijkheden te kijken voor uitbreiding in de toekomst.
Foto: Treinenweb