Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

ProRail: "Spoor moet nodig klimaatbestendig worden"

Het spoor moet dringend klimaatbestendig worden. Dat stellen deskundigen Onno Hazelaar en Stefan Jak van ProRail tegenover Trouw. Als er niet geïnvesteerd zal worden in een klimaatbestendig spoor zullen de gevolgen in de dichtbije toekomst gevoeld worden.

Het spoor is op het huidige moment niet klimaatbestendig. Vooral hitte en hevige regen kunnen problemen opleveren. Volgens het tweetal voldoet het spoor in Nederland niet. "Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst", stelt Hazelaar.

Hitte en regen

Hij benadrukt dat op zomerse dagen met tropische temperaturen sprake kan zijn dat het metaal van het spoor uitzet, met problemen als gevolg.  "Dat kan leiden tot spoorspatting. Ook kunnen er problemen ontstaan met spoorbruggen.", vertelt hij. Zo was er ongeveer 14 jaar geleden sprake van toenhet spoor tussen Woerden en Bodegraven zich uitzette door de hitte, waardoor er een trein ontspoorde.

Ook airco's in treinen die overuren draaien zorgen voor een flinke belasting op de bovenleiding: "Overbelaste airco’s kunnen ertoe leiden dat de bovenleiding de vraag naar stroom niet meer aan kan.", zegt Jak. "Als het koper van de bovenleiding te heet wordt, kun je te maken krijgen met een bovenleidingbreuk". Ook kan volgens hem schade aan de elektrische infrastructuur langs het spoor ontstaan. Bij hevige regenval kan er wateroverlast ontstaan in de schakelkasten waardoor de besturingssystemen voor seinen, wissels en overwegen uit zullen vallen. In het geval van storingen aan overwegen zullen de slagbomen uit veiligheidsoverwegingen sluiten.

Meer dan een miljard euro

Volgens ProRail is er minstens een miljard euro nodig om het spoor bestand te maken tegen hevige regen en hitte. Volgens Hazelaar is een investering van deze grootte nog lang niet voldoende voor een klimaatbestendiger spoor.

Het aantal storingen kan toenemen als gevolg van klimaatverandering, zegt ProRail. Hoeveel geld er precies nodig is voor het bestendig maken van het spoor, is volgens Hazelaar en Jak een vraagstuk voor de Haagse politiek. "Als er niets gebeurt, zullen we meer storingen krijgen die veroorzaakt worden door weersomstandigheden."

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay