NS en PON werken samen voor duurzame mobiliteitsoplossingen

De NS en PON gaan onder de naam Hely samenwerken om duurzaam vervoer sneller en op meer locaties beschikbaar te maken. De partijen hebben de plannen om elektrische deelauto’s, scooters en bakfietsen aan te bieden.

"Deelvervoer is vaak een goede combinatie met de trein en voorziet in een groeiende behoefte in drukker wordende steden, met steeds minder ruimte om te parkeren. Met Hely willen de bedrijven de mobiliteit in steden op een duurzame manier bevorderen en reizigers meer keuze geven", zegt NS-woordvoerder Hessel Koster.

Hely

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON met mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. De combinatie, die samengaat onder de naam Hely, wil gebruik van deelvervoer net zo makkelijk maken als dat van een eigen auto of fiets.

Hely richt zich eerst op stallingen bij knooppunten voor specifieke groepen gebruikers, zoals de bewoners van een wijk of de medewerkers van een bedrijf. Hely heeft plannen om de komende maanden 30 tot 40 nieuwe locaties te openen in de grote steden. Later zullen er ook openbare stallingen worden ontwikkeld, bijvoorbeeld bij stations.

Breed aanbod

Ondanks de vele aanbieders van elektrische deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van duurzaam deelvervoer, is gebruik ervan nog relatief laag. Hely wil dat gebruik gemakkelijker maken door een breed aanbod van vervoermiddelen van verschillende mobiliteitsaanbieders aan te bieden, met maar één abonnement. De verschillende vervoermiddelen zijn beschikbaar in een speciale stalling. Met de Hely-app kunnen gebruikers vervoer boeken, gebruiken en betalen. Afgestemd op wat ze op dat moment nodig hebben.

Onder het pakket vallen ook deelauto's die de NS momenteel al onder de naam GreenWheels aanbiedt. "Auto’s staan vaak een groot gedeelte van de tijd stil, zijn een aanzienlijke kostenpost voor autobezitters en nemen veel parkeerruimte in beslag. In nieuwbouwprojecten wordt minder parkeerruimte ingericht, om meer ruimte te maken voor groen. Een deelauto kan meer dan 10 particuliere auto’s vervangen.", vervolgt Koster. Hij benadrukt hierop dat de in dichtslibbende steden een elektrische fiets of elektrische scooter vaak een betere uitkomst biedt.

Complete mobiliteitsoplossingen

De NS heeft al vele jaren de ambitie om voor haar reiziger een reis van deur-tot-deur te bieden, die dus niet enkel van of tot een station kan reiken. Een van de bekende deel-vervoersmiddelen is de OV-fiets die de afgelopen jaren steeds meer in populariteit is gestegen.

Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: "Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komt. Door krachten te bundelen met Pon brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Mobiliteit van de toekomst

Janus Smalbraak, CEO van Pon Holdings B.V reageert verheugd: "Dankzij onze jarenlange ervaring in personenvervoer, weten wij hoe en wanneer mensen willen reizen en welk vervoermiddel daar bij past. Met Hely kunnen we de ontwikkeling van duurzaam vervoer versnellen, simpelweg door het te doen. Met onze kennis van auto- en fietsgebruik en de kennis over de OV-reiziger van NS als grootste deelvervoerder van Nederland, verwachten we nog beter op de behoeften van reizigers in te kunnen spelen en een bijdrage te leveren aan de mobiliteit van de toekomst."

Momenteel ligt het voorgenomen besluit van NS en Pon ter goedkeuring bij de Europese Commissie.

Foto: Treinenweb
Een elektrisch aangedreven step van Dott, welke enkele weken geleden tijdens de Dutch Design Week is gepresenteerd. (Foto: Treinenweb)