ProRail beproeft slimme lichtmast

ProRail test momenteel op station Hardinxveld-Giessendam een nieuwe lichtmast waarin omroep, cameratoezicht, klok, bewegwijzering, sensoren én wifi-ontvangers in één slimme mast zijn gecombineerd.

Met de proef wil ProRail de wildgroei van apparatuur die nu aan de lichtmasten hangt, aanpakken. Op de stations wordt er ook luidspreker, camera's, klokken, bewegwijzering, perronborden, sensoren en wifi-ontvangers opgehangen.  "Als je al deze apparatuur op één mast monteert lijkt het wel een totempaal. Een losse mast voor elke functie is ook niet wenselijk omdat we juist minder obstakels willen. Daarom hebben we deze nieuwe lichtmast ontwikkeld die alle functies in één slimme verlichtingsmast combineert.", schrijft ProRail.

Elke lichtmast zal zijn eigen extra functionaliteit bevatten. Zo kan er een kunnen dienen om de klok te kunnen dragen, en zal een andere voorzien zijn van speakers voor de omroep en wifi-toepassingen. Het strakke model zorgt ervoor dat alles erin weggewerkt zal zijn, wat ook een vorm van rust op het station crëeert.

Het artikel gaat na de foto verder

Foto: Henk Snaterse
De nieuwe lichtmasten als proef op station Hardinxveld-Giessendam (Foto: Henk Snaterse)

Proef

De proef vindt momenteel plaats op station Hardinxveld-Giessendam. In 2020 worden ook de stations Blerick en Vorden voorzien van deze strak gevormde lichtmasten. Als de test slaagt zal ProRail de nieuwe lichtmasten opnemen in haar nieuwe lijn voor stationsmeubilair.

ProRail geeft aan dat de nieuwe mast eenvoudig en veilig te beheren is voor monteurs, en alle systemen zijn eenvoudig te vervangen. Naast dat de lichtmast bomvol elektronica zit is de paal ook nog eens extra zuinig omdat er gebruik wordt gemaakt van duurzame LED-verlichting. De stationsbeheerder  heeft het streven om in 2022 alle stations hiervan te voorzien.

Foto: ProRail
De oude 'totempalen' op de stations, met lichtmasten die volgehangen zijn met apparatuur.  (Foto: Prorail)