Eurostar viert jubileum met duurzame initiatieven

De Eurostar die vandaag zijn 25e verjaardag viert, presenteert vandaag de 'plasticvrije trein'. Hiermee benadrukt de vervoerder dat zij een stap verder zijn gegaan in milieuvriendelijk reizen. Zo zal er bij de catering geen wegwerp-plastic meer worden gebruikt, en is alles vervangen door een milieuvriendelijke variant.

De internationale vervoerder heeft sinds zijn oprichting de ambitie naar duurzame manieren van transport altijd aangemoedigd. Met zijn milieuprogramma "Groene Reis", dat al in 2007 werd opgezet, heeft Eurostar zijn CO2 verbruik met meer dan 40% verminderd.

Plasticvrije trein

Als teken van Eurostar’s betrokkenheid voor milieuvriendelijk reizen rijdt vandaag de allereerste plasticvrije Eurostar-trein tussen Londen en Parijs. Deze trein, waarbij al het wegwerkplastic is vervangen door een milieuvriendelijke variant, bevestigt de ambitie van Eurostar naar een milieuvriendelijke ervaring tijdens de reis. Vanaf vandaag zijn de treinen voorzien van houten bestek, recyclebare blikjes water, glazen wijnflessen, koffiebekers op basis van papier en milieuvriendelijke verpakkingen voor alle hapjes dat aan de reizigers wordt geserveerd. In het barrijtuig biedt het Britse cateringbedrijf Benugo een nieuw assortiment aan, met onder meer salades, broodjes en snacks.

Derde ster

Als erkenning voor zijn betrokkenheid om duurzaam en verantwoord de catering in de trein te mogen serveren, heeft Eurostar nu de hoogste waardering van drie sterren gekregen van de Britse Sustainable Restaurant Association (SRA). Al sinds 2012 kreeg de vervoerder al twee sterren uitgereikt, maar met de milieuvriendelijke en biologische aanpassingen is dit opgewaardeerd naar drie sterren.

Raymond Blanc, Culinair directeur voor de catering in de trein, zegt: "Werken met Eurostar toont aan dat goed voedsel duurzaam geproduceerd kan worden, zelfs met de uitdagingen die het serveren van voedsel tijdens het reizen op hoge snelheid met zich meebrengt. De nieuwe driesterrenrating van de Sustainable Restaurant Association is een schitterende erkenning voor de inspanningen die Eurostar doet om ervoor te zorgen dat klanten kunnen genieten van heerlijk eten met respect voor het milieu."

Een boom geplant voor elke trein

In de afgelopen 25 jaar heeft Eurostar meer dan 200 miljoen passagiers vervoerd. Met elke Eurostar-reis die tot 90% minder broeikasgassen uitstoot dan een vergelijkbare vlucht, zijn de milieuvoordelen van de hogesnelheidstrein aanzienlijk.

Om zijn verbond met milieuvriendelijk reizen verder te versterken en om consumenten aan te moedigen om de trein te verkiezen boven het vliegtuig, heeft Eurostar besloten om vanaf 1 januari 2020 een boom te planten voor elke Eurostar-trein die in de dienstregeling is opgenomen. In samenwerking met de Woodland Trust, ReforestAction en Trees for All worden er jaarlijks 20.000 nieuwe bomen geplant in bossen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland.

Mike Cooper (CEO Eurostar), zegt met trots: "De afgelopen vijfentwintig jaar hebben we het voortouw genomen in reizen per hogesnelheidstrein over het Kanaal en hebben we een revolutie teweeggebracht in de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa. We hebben altijd een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor het milieu gehad, maar nu de vraag naar duurzaam reizen steeds crucialer wordt, geloven we dat we de lat nog hoger kunnen leggen. Met onze milieuambities en ons boomplantprogramma bieden we een aantrekkelijk en milieuvriendelijk alternatief voor de luchtvaartmaatschappijen."
 
Ook Simone Groenendijk, directeur stichting Trees for All is lovend over de samenwerking met de Eurostar: "Duurzame mobiliteit is van groot belang en iedereen kan hieraan een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door met de trein te reizen in plaats van het vliegtuig. We zijn er daarom trots op dat we ter gelegenheid van de 25e verjaardag van Eurostar samen bomen planten om deze mooie mijlpaal te vieren en mensen bewust te maken van hun eigen footprint."

Foto: Delft Trains
Foto: Delft Trains