ProRail past geluidsdempend vet toe op wielen van NS-treinen

De Flirt-treinen van de NS krijgen zullen binnenkort bijdragen aan nog minder geluid. Een speciaal 'wiel-rail-conditionering'-systeem zal hiervoor gaan zorgen. Het systeem brengt een vette substantie aan tussen de rails en de wielen van de trein, waardoor de trein minder snerpende geluiden zal maken in bochten.

Volgens ProRail hebben veel omwonenden langs het spoor een hekel aan het geluid van treinen die door een bocht rijden, het zogenaamde 'booggeluid'. Met het wiel-rail-conditionering moet ervoor worden gezorgd dat het hinderlijke geluid zal afnemen.

ProRail en Strukton hebben het systeem tussen 2011 en 2014 getest op twee treinen van Connexxion op de Valleilijn, vijf Veolia-treinen in het zuiden van het land en acht NS-treinen die door het hele land rijden. Deze tests waren succesvol. "Nu krijgen 58 NS-treinen zo’n systeem voor wiel-rail-conditionering. We zijn hiermee een voorloper in Europa, onze Europese collega’s volgen dit project dan ook op de voet. Wiel-rail-conditionering zorgt trouwens niet alleen voor minder geluid, maar leidt ook tot minder slijtage en aanhechting van vuil.", meldt ProRail.

Foto: Jan Oosterhuis (Wikipedia)
Foto: Jan Oosterhuis (Wikipedia)