ProRail plaatst geen opstelterrein meer in Uitgeest
ProRail heeft de plannen om een opstelterrein bij Uitgeest te bouwen weer ingetrokken. Uit een zorgvuldige afweging is de spoorbeheerder tot de conclusie gekomen dat een 'parkeerplaats voor treinen' zich beter tot dienst is in Heerhugowaard.
In de toekomst gaan er meer treinen rijden op het traject Alkmaar - Amsterdam. Dit traject door ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vastgelegd in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Daarin is aangegeven welke trajecten de voorkeur hebben om op termijn aangepast te worden zodat deze meer spoorcapactieiten hebben.
Zo rijdt er op het traject Amsterdam - Eindhoven al elke tien minuten een trein. Op het traject Alkmaar – Amsterdam gaan in de toekomst ook 6 Intercity’s per uur rijden. En op het traject Amsterdam – Uitgeest 6 Sprinters per uur. Voordat het zover is moet het spoor op enkele plaatsen worden aangepast. De aanpassingen variëren van geluids- en overwegmaatregelen tot de realisaties van een opstelterrein.
Eerdere plannen
In een eerder stadium werd Uitgeest door Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aangewezen als locatie voor een nieuw opstelterrein. Zorgvuldig onderzoek leert dat dat toch niet nodig is. De extra treinen worden straks op verschillende plaatsen langs het tracé opgesteld en schoongemaakt. Bijvoorbeeld in Zaandam en op het al geplande opstelterrein bij Heerhugowaard. Verder worden langs het traject diverse geluidsmaatregelen getroffen. En station Uitgeest krijgt een mooie nieuwe traverse, een loopbrug voor reizigers.
Vervolg van de procedure
Het besluit van eind januari gaat over de zogenaamde “voorkeursvarianten” die nodig zijn om meer treinverkeer mogelijk te maken. Volgens ProRail worden die worden nu uitgewerkt en volgt de tracéwet-procedure, waar er beslissingen worden worden. Hierbij zullen de gemeenten, belanghebbende groeperingen en omwonenden worden betrokken.
Foto: PXhere