Veel weerstand tegen fusie Siemens en Alstom

De autoriteiten van diverse Europese landen zijn fel tegen de fusie tussen de treindivisies van Siemens en Alstom, schrijft de Duitse nieuwszender N-TV. Frankrijk (Alstom) en Duitsland (Siemens) willen zich met de fusie wapenen tegen concurrentie uit het Verre Oosten.

Steeds meer landen in Europa willen de geplande fusie van Alstom en Siemens voorkomen. De concessies die tot nu toe zijn verleend door de fabrikanten van de hogesnelheidstreinen ICE en TGV waren niet voldoende, klaagden de autoriteiten uit Groot-Brittannië, Spanje, Nederland en België in een gezamenlijke brief aan Margrethe Vestager, die de rol als Eurocommissaris voor Mededinging in de Europese Commissie bekleedt. Ook zij is ook sceptisch over de deal.

Concurrentie

De regeringen van Frankrijk en Duitsland hebben campagne gevoerd voor de fusie, die tot doel heeft een Europees kampioen te worden om te concurreren met de Chinese spoorwegmaatschappij CRRC, die in handen is van de overheid.

Critici van het project betogen echter dat de aanwezigheid van CRRC in Europa minimaal is en dat de concurrentie in de spoorwegsector eerder op regionale dan op mondiale schaal moet worden beoordeeld. De British Network Rail deed een beroep op de Europese Commissie om de deal te blokkeren. Ook waarschuwt het bedrijf voor een monopoliepositie in de signaleringstechnologie die in treinen wordt toegepast. Beide bedrijven leveren namelijk ERTMS-systemen voor zowel aan de wal als aan boord van de trein.

Foto: Reize Reize (Wikipedia)
Het hoofdkantoor van Siemens Mobility in Braunschweig
Foto: Reize Reize (Wikipedia)