ProRail mag voorlopige maatregelen nemen voor sluiten onveilige overweg Lunteren
De kortgedingrechter heeft beslist dat ProRail en Railinfratrust geen definitieve maatregelen mogen nemen voor het afsluiten van een onbewaakte spoorwegovergang in Lunteren. Om definitieve maatregelen te mogen nemen, moeten zij een bodemprocedure starten.
Wel mogen ProRail en Railinfratrust voorlopige maatregelen nemen om te voorkomen dat er nog weggebruikers oversteken bij de onbewaakte spoorwegovergang.
Afsluiting
De eisende partij in het kort geding was aangespannen door een rechthebbende uit Lunteren. Diegene was het niet eens met de afsluiting van de overweg door middel van betomblokken, wat ProRail onlangs heeft uitgevoerd.
In verband met de aanpak van de onveilige spoorwegovergangen, berichtte ProRail in oktober alle rechthebbenden van een overweg in Lunteren. ProRail wil vanuit veiligheidsoverwegingen op zeer korte termijn tot afsluiting van deze spoorwegovergang overgaan. Daarom moet volgens ProRail het recht van overweg van de deze rechthebbenden worden opgeheven.
Algemene veiligheid boven eigen belang
De kortgedingrechter heeft geoordeeld "dat het belang van ProRail en Railinfratrust bij het waarborgen van de algemene veiligheid zwaarder weegt dan het belang van deze ene eisende partij om gebruik te kunnen blijven maken van zijn recht van overweg". Hierdoor kan een eiser in dit geval geen recht krijgen op zijn eigen overweg. Bovendien geldt dat er hier van ProRail en Railinfratrust niet kan worden verlangd dat zij alleen voor eiser de overweg van beveiliging gaan voorzien, waarvan de kosten tussen de 800 duizend euro en 900 duizend euro zijn, terwijl er op minder dan honder meter afstand een andere bewaakte overweg ligt.
ProRail-topman Pier Eringa is tevreden met de uitspraak: "Een belangrijke uitspraak in onze strijd tegen de onbewaakte overwegen in Nederland. Wij willen deze zo snel mogelijk opheffen. Dit is een belangrijke steun in onze rug."
Bodemprocedure
ProRail en Railinfratrust mogen dan ook voorlopige maatregelen nemen om te voorkomen dat er nog weggebruikers oversteken bij de onbewaakte spoorwegovergang. Voordat ProRail en Railinfratrust definitieve maatregelen mogen nemen, zullen zij eerst een bodemprocedure moeten starten waarin zij vorderen de erfdienstbaarheid van overweg op te heffen. Daarover zal dan eerst een beslissing moeten komen. Heeft heeft de kortgedingrechter ProRail en Railinfratrust verboden om meer beperkende maatregelen op te leggen, dan de betonblokken die momenteel mogen blijven liggen.
Foto: ProRail