Stadler investeert in nieuwe fabriek in Zwitserland
Treinbouwer Stadler heeft vorige week samen met een aantal belangrijke mensen uit de plaatselijke gemeenteraad en de politiek de eerste paal geslagen voor de nieuwe fabriek in St. Margrethen. De Zwitserse treinfabrikant verschuift zijn fabriek voor de KISS dubbeldekstreinen vanaf volgend jaar voor een deel van Altenrhein naar St. Margrethen.
De nieuwe fabriek moet de productie van de treinstellen optimaliseren om daarmee de concurrentie van Stadler te vergroten. De geplande investering van 86 miljoen Zwitserse frank (73.85 miljoen euro) is een verbetering voor de werkgelegenheid in deze grensstreek, waarbij er veel banen geworven zullen worden.
Groen licht
Nadat het laatste bezwaar van de tafel werd geveegd, kon Stadler beginnen met de bouw van de nieuwe fabriek in St. Margrethen. Peter Spuhler (hoofd van Stadler Zwitserland) en Markus Sauerbruch (Stadler Altenrhein AG) hebben vorige week donderdag samen met de burgemeester van St. Margrethen en andere hoog geëerde personen uit de politiek de eerste paal geslagen voor de nieuwe fabriek.
De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels van start gegaan en duren tot het begin van 2020. De eerste hallen worden eind 2019 bezet.
Nieuwe fabriek
De fabriek in Altenrhein werd bijna 100 jaar geleden gebouwd door Claude Dornier met als oorspronkelijke doel de constructie van vliegtuigen. Hoewel daar geen sprake meer van is, is deze niet geheel geschikt voor de bouw van dubbeldekstreinen. Om toch te kunnen voldoen aan de vraag voor de bouw van deze treinen is eerder door Stadler besloten om een fabriek in St. Margrethen op te zetten.
De nieuwe locatie zal een productie- en opslagruimte van 35.000 vierkante meter bieden en kantoor- en vergaderruimtes van 5.000 vierkante meter. Het nieuwe gebouw zal zo opgezet worden dat de processen voor de bouw van de dubbeldekkers gestroomlijn zullen verlopen. De fabriek moet uiteindelijk extra banen gaan creeëren in deze omgeving, zegt Peter Spuhler. "Dit laat zien dat we geloven in de Zwitserse werkplek en deze zelfs in moeilijke tijden verdedigen".
Momenteel zijn er 1.000 werknemers in Altenrhein aan het werk die niet alleen KISS-treinen, maar ook trams, spoorspoorwagons en passagierswagons bouwen voor de Zwitserse en internationale markten. Deze fabriek biedt momeneel 49.000 vierkante meter productie- en opslagruimte. Naast de bouw van de treinen zijn er ook ruim 200 mensen aan het werk die zich bezighouden met het ontwerp en goedkeuringen voor de trein. De eind-assemblatie van de treinen blijft in Altenrhein.
Foto & designschets: Stadler