DB vervoert meer lange afstandsreizigers vergeleken met 2016
De Deutsche Bahn heeft een goed jaar achter de rug: 142 miljoen reizigers namen de Duitse langeafstandstreinen. Dat is 3,2 miljoen meer dan in 2016. Het is het derde passagiersrecord op een rij. Als wordt gekeken naar heel Europa, vervoerde Deutsche Bahn met zijn treinen en bussen bijna 4,7 miljard reizigers.
Ook dat is een record: 5.3% meer dan in 2016. In dat cijfer zitten niet alleen treinreizigers, maar ook busreizigers. In Nederland is Deutsche Bahn actief via dochteronderneming Arriva. DB vervoert in 15 landen reizigers. Overigens is het niet vreemd dat er een record wordt gehaald: de meeste vervoerders weten een reizigersgroei te realiseren. Ook in Nederland groeit het treingebruik jaarlijks. Alleen tijdens de crisis liep het treingebruik iets terug.
De omzet kwam uit op het record van 42,7 miljard euro met een operationele winst van ruim 2,1 miljard euro. Deutsche Bahn gaf aan de financiële doelstellingen gehaald te hebben, maar zei dat de punctualiteit beter zou moeten zijn. De DB hoopt in 2018 circa 82 procent van de langeafstandsverkeer stipt te verwerken. Bij DB is een ICE of InterCity stipt als deze een vertraging heeft van minder dan 6 minuten. Nu bleef de stiptheid steken op 78,5%, zelfs een fractie lager dan in 2015. De stiptheid van regionale treinen is overigens fors hoger. DB Regio behaalde een stiptheid van 94,4%.
Door de ingebruikname van een nieuwe HSL zijn veel reizen binnen Duitsland in 2017 sneller geworden. Zo is de reistijd München – Berlijn gedaald van 6 uur, naar 3 uur en 55 minuten (mits de trein stipt is)
Ook de goederentak DB Schenker heeft een goed jaar achter de rug. DB Schenker wist meer goederen dan in 2016 te vervoeren. DB Netz gaat over de infrastructuur. In het jaarverslag staat dat Duitsland 741 spoortunnels en een spoornet van 33.488 kilometer heeft.
Een ICE-trein in de buurt van Frankfurt
Foto: Rob Dammers (Flickr;Creative Commons)
Bron: Treinreiziger