Geld Terug bij Vertraging nu ook mogelijk bij ICE International

Reizigers die met een mobiel ticket van NS International aan het reizen zijn krijgen automatisch een berichtje als zij recht hebben op "Geld Terug bij Vertraging". Deze nieuwe service is sinds kort ingebouwd in de smartphone-app van NS International.

De werking is eenvoudig: De reisbegeleiding onderweg ziet via het mobiele ticket automatisch of vertraging is opgelopen tot boven 60 minuten. De App stuurt dan een alert met een linkje naar het Geld-Terug-formulier.

Proef op ICE International

NS International wil met de proef nu eerste ervaringen opdoen op ICE International tussen Amsterdam en Frankfurt. 'Geld Terug bij Vertraging' is weliswaar een bekend fenomeen voor reizigers binnen Nederland. Echter de internationale regeling is echter bij de meesten niet bekend. De regeling voor internationale treinen wijkt af van de binnenlandse; bij NS-treinen geldt recht op Geld Terug bij Vertraging na een half uur. Bij internationale treinen is dit na één uur vertraging. Ook de teruggavepercentages wijken af. De NS heeft een overzicht op hun website getoond met de regeling hierover.

Deze nieuwe functie wordt snel verder verbeterd: straks worden ook de bekende reizigersgegevens automatisch ingevuld in het online formulier, nu doet de reiziger dit nog zelf. Als de eerste ervaringen positief zijn, dan introduceert NS International deze service ook wellicht op haar andere internationale treinen als Thalys of de Intercity’s naar Berlijn of Brussel. "Weinig treinen zijn een uur of langer vertraagd, dus het wachten is nu op de eerste feedback van reizigers voordat we verder ontwikkelen” aldus marketeer Linda Molenaar (Senior Base Marketeer bij NS International)

Boekingskosten

Linda Molenaar heeft ook goed nieuws voor internationale reizigers die “verder gaan” dan de standaard bestemmingen: NS International brengt vanaf nu geen boekingskosten meer in rekening voor bestemmingen die niet online te boeken zijn. “voor tickets die je online kunt boeken via nsinternational.nl brengen we deze kosten al niet in rekening. Ze vervallen nu ook bij telefonische boekingen via ons callcenter als een ticket niet via de website te boeken is, bijvoorbeeld wegens een bijzondere bestemming”.

Foto: Koen Brouwer
Foto: Koen Brouwer