Opening Zwolle Stadshagen uitgesteld tot nader order
Door fouten bij de vernieuwing van de spoorlijn Zwolle - Kampen gaat het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. De bodem blijkt de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aan te kunnen. Dat meldt OV-Magazine woensdag.
Zondag zou Zwolle Stadshagenbij de start van de nieuwe consessie van Keolis geopend worden, maar dat gaat nu op het laatste moment niet door. De spoorlijn is dit jaar opgeknapt en voorzien van bovenleiding. Station Zwolle Stadshagen kan alleen geopend worden als de snelheid omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur, maar dat blijkt voorlopig niet haalbaar. Daardoor past Zwolle Stadshagen niet in de dienstregeling.
"Tijdens testritten rezen er problemen”, aldus een woordvoerder van ProRail tegenover OV-Magazine. De bodem de verhoogde snelheid niet aan. Het spoor en de bovenleiding gaan als het ware golven, waardoor de trein niet meer goed onder de draad dreigt te komen. “De trein gedraagt zich dan als een achtbaan”, aldus een betrokkene tegenover het vakblad. De problemen zouden voor een kostenpost van tientallen miljoenen euro’s kunnen zorgen.
De dienstregeling was al krap, doordat de onderstations verkeerd zijn ingericht. Het vermogen van de onderstations (zowel die tussen Zwolle en Kampen als tussen Zwolle en Wierden) is ontworpen met de verkeerde trein als uitgangspunt, waardoor de FLIRT van Keolis moet worden afgeknepen. De komende maanden gaat er onderzocht worden hoe de zaak het beste opgelost kan worden. Morgen geven de betrokken partijen een persconferentie met meer details.
De nieuwe trein van Keolis die tussen Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede gaat rijden. Inmiddels is de bestickering op de trein verfraaid met extra kenmerkende details. (Foto: Keolis)
Bron: Treinreiziger