Arriva ziet ook mogelijkheden voor waterstoftrein
Arriva ziet niet alleen mogelijkheden in een hybride emissie-vrije trein, maar kijkt ook graag naar de mogelijkheden van een waterstoftrein. De komende periode wordt onderzocht of het haalbaar is om waterstoftreinen in te zetten tussen Groningen en Delfzijl.
De spoorvervoerder bekijkt de mogelijkheden samen met de provincie Groningen. In de provincie Groningen rijden ook twee waterstofbussen. "Bij AkzoNobel in Delfzijl is waterstof een restproduct. We gaan voor de bussen nu in Delfzijl een waterstoftankstation gebouwd. We houden daarbij rekening dat er mogelijk ook waterstoftreinen komen" legt gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen uit.
"Duurzaamheid is een belangrijk aspect"
Voor Arriva is duurzaamheid een belangrijk aspect, benadrukt Arriva-topman Anne Hettinga. "We hebben zelf gekozen dat we tot 3 miljoen boete moeten betalen als wij niet duurzaam genoeg zijn. Daar is niet ongevraagd bij de aanbesteding". Het bedrijf wil gedurende 15 jaar gemiddeld jaarlijks minimaal 2 procent CO2 reductie realiseren. "En mogelijk stellen we dat doen zelfs naar boven bij, in elk geval niet naar beneden", legt Hettinga uit.
Arriva wil tussen Groningen en Leeuwarden ook hybride-treinen in gaan zetten, welke op schone brandstof rijden, maar ook op batterijen. De bedoeling is dat de spoorlijn deels geëlektrificeerd wordt, waarbij moet worden gedacht aan het traject tussen Leeuwarden Camminghaburen en de Westereen, Buitenpost - Zuidhorn. Op die delen kunnen de accu’s worden geladen, zodat op de overige delen van het traject geen bovenleiding nodig is. Het is echter nog niet zeker of de batterijtrein er komt. "We onderzoeken nu de mogelijkheden, er is nog geen besluit genomen omtrent de benodigde elektrificatie. Op dit moment zijn daar nog geen (financiële, red.) midden voor" benadrukt Gräper.
Nieuwe treinen
Vast staat dat Arriva 18 nieuwe treinen gaat bestellen, uitbreidbaar tot 24. Het spoorbedrijf heeft vertegenwoordigers van reizigersorganisaties, personeel en provincies uitgenodigd om bij fabrikant Stadler mee te beslissen over de nieuwe treinen. Ook tien reizigers mochten meestemmen over het ontwerp. "Door de reizigers mee te nemen naar de fabriek (Stadler in het Zwitserse Bussang, red.) laten we ze niet alleen meedenken maar ook beslissen over de inrichting van de nieuwe treinen. Het is immers de reiziger die straks gebruik gaat maken van deze treinen", verklaart Hettinga.
Reizigers stemmen mee
In 2005 betrok Arriva de reiziger voor het eerst bij het ontwerp van de nieuwe treinen. Hettinga: “Dat was toen heel bijzonder. We doen het nu voor de vijfde keer. NS heeft twee jaar geleden ons voorbeeld overgenomen”. Iets wat de topman als compliment ziet. “Ik ben blij als concurrenten ons kopiëren. Dan lopen wij voorop en worden we uitgedaagd om ook op andere punten te gaan innoveren”.
Tijdens het locatiebezoek konden reizigers bijvoorbeeld kiezen uit vier verschillende stoelen. De reizigers kozen in meerderheid om de huidige stoel te behouden. Ook op andere vlakken mochten reizigers meebeslissen. Zo konden reizigers hun voorkeur uitspreken voor een groen of blauw uiterlijk. In meerderheid kozen de reizigers voor het groene uiterlijk, waarbij de treinen een eigen unieke uitstraling krijgen ten opzochte van de trajecten waar Arriva ook al met haar treinen rijdt.
Een artist impression van de nieuwe FLIRT welke vanaf 2020 in het noorden tussen Friesland en Groningen moet gaan rijden. (Foto's: Arriva)
Bron: Treinreiziger