Fusie bevestigd: Siemens-Alstom grootste treinfabrikant van Europa
Treinfabrikanten Alstom en Siemens hebben dinsdagavond overeenstemming bereikt over de voorgenomen fusie. Dat hebben de bedrijven bekend gemaakt. Het fusiebedrijf gaat Siemens-Alstom heten en krijgt een notering op de Franse beurs. Siemens-Alstom wordt de grootste treinfabrikant van heel Europa, en de één na grootste ter wereld.
Het hoofdkantoor voor rollend materieel komt in Parijs, terwijl in Duitsland het hoofdkantoor komt voor mobiliteitsoplossingen. De nieuwe reus heeft een omzet van maar liefst 15,3 miljard euro en een aangepast bedrijfsresultaat (EBIT) van 1,2 miljard euro. Door de fusie verwachten de bedrijven over vier jaar bijna een half miljard aan besparingen te kunnen realiseren.
De topmannen van Alstom en Siemens geven woensdagochtend tijdens een persbijeenkomst tussen 11:30 en 12:45 een toelichting in Parijs op de fusieplannen. Henri Poupart-Lafarge, de huidige topman van Alstom, wordt straks de topman bij Siemens Alstom.
Siemens is als treinfabrikant vooral bekend van de Duitse ICE, maar maakt daarnaast nog vele andere treinen. Ook de zesdelige SLT-Sprinters van NS zijn door Siemens gemaakt. Ook maakt het bedrijf trams en metro’s. Alstom is tot nu toe de grote concurrent geweest van Siemens. Alstom is vooral bekend als bouwer van de TGV en Thalys en zal de komende jaren ook de bouwer van de nieuwe NS-Intercity (ICNG) treinstellen zijn.
De fusie komt niet als een verrassing, vorige week werd al duidelijk dat er fusieplannen waren. Toen al schreef de Franse krant Le Monde dat er mogelijk begin deze week al een aankondiging zou volgen. Dat blijkt dus te kloppen. Siemens heeft al langere tijd interesse in Alstom. Ook in 2014 waren beide bedrijven met elkaar in gesprek. Toen wilde Siemens de Franse fabriek volledig overnemen. Nu krijgt Siemens 50% van de aandelen in handen.
Het nieuwe bedrijf Siemens-Alstom zal de op een na grootste treinbouwer van de wereld zijn. De Chinese fabrikant CRRC, die voornamelijk voor de Chinese markt treinen fabriceert, zal nog steeds koploper blijven. Al is het verschil minimaal: CRRC heeft een omzet van 18,2 miljard euro, schrijft NRC.
Een TGV op het Parijse station Gare du Lyon.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger