NS start proef met supportmedewerkers voor Intercity Direct
Vanaf maandag 25 september start de NS met een proef van een maand waarbij er supportmedewerkers wordne ingezet. ZIj zullen reizigers assisteren bij de aankomst van de Intercity direct op de perrons van Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal
Met de proef wil het spoorwegbedrijf als doel bereiken om tijdens de spits de reizigers die met Intercity direct willen reizen beter over het perron te verspreiden - dan kan de trein ook bij drukte vaker op tijd vertrekken. Recente ervaringen zijn al eerder opgedaan met supportmedewerkers op station Schiphol Airport, wat goed uitpakte.
Manager klantbegeleiding Lisette van Ooste, legt uit: "Intercity Direct is de favoriete trein voor reizigers op het traject van Amsterdam naar Schiphol Airport en Rotterdam. Er rijdt elk kwartier een trein naar de luchthaven vanuit zowel Amsterdam als Rotterdam; toch trekken reizigers vaak nog een sprintje vanaf de trap naar de laatste deur van de trein - soms nog ná het fluitsignaal. Dat levert dan vertraging op die moeilijk is om in te lopen."
Proef Schiphol Airport
Op de drukste perrons (1 en 2) van station Schiphol Airport werkt NS al een tijdje met deze zogeheten instaphulpen. De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. Ook zouden volgens de NS de meeste forenzen wel weten dat zij een stukje verder door moeten lopen om de extra zitplaatsen te vinden. Ook zouden er sinds de proef veel minder reizigers instappen ná het fluitsignaal.
De tijdelijke extra medewerkers zijn aan hun gele hesje of gele jas herkenbaar als medewerker van NS. Zij zullen twee maal per dag in een blok van vier uur ingezet worden: van 07.00 uur – 11.00 uur en 15.30 uur – 19.30 uur. Afhankelijk van het effect en behoefte aan hulp op het perron worden deze tijden aangepast. Eind oktober gaat de NS de proef evalueren.
Een treinstam van de Intercity Direct op Rotterdam Centraal
Archieffoto: Treinenweb
Bron: Nederlandse Spoorwegen