Rode cijfers NS vanwege boete fraude aanbesteding Limburg

De NS heeft in de eerste helft van dit jaar rode cijfers geschreven. De miljoenenboete die het spoorbedrijf opgelegd heeft gekregen na de fraude in de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg heeft hieraan bijgedragen. Ook zou de punctualiteit enigszins gedaald zijn, maar is de klanttevredenheid toch toegenomen.

De totale omzet van het bedrijf zou ten opzichte van het vorige jaar 2,5 miljard euro lager zijn uitgevallen. Dit zou te maken hebben met de flinke koersdaling van de Britse pond. Als deze niet zou zijn gedaald zou de omzet juist hoger zijn uitgevallen. Het verlies van het bedrijf kwam uit op 16 miljoen euro, ten opzichten van een winst van 69 miljoen euro in de eerste helft van 2016. Ook de omzet van Qbuzz, welke onlangs aan de Italiaanse spoorwegen is verkocht, zou met tien procent gedaald zijn.

Boete

De ACM heeft de NS onlangs een boete opgelegd van 41 miljoen euro. Dit zou te wijtten zijn aan de fraude in de aanbesteding met het openbaar vervoer in Limburg, waarbij er een bod werd neergelegd welke onder de kostprijs lag. De NS heeft aangegeven bezwaar te tekenen tegen de boete. Omdat het een eenmalige boete is verwacht de NS in een later stadium weer zijn winst te kunnen maken.

Punctualiteit

De punctualiteit, waarbij gekeken wordt of de treinen rijden met een vertraging van vijf minuten of meer, is licht gedaald. In dit half jaar reden er 91,4 procent van de treinen op tijd, waarbij het vorig jaar 91,8 procent was. Volgens de NS zou dit te maken hebben met de aanloopproblemen in de aanvang van de nieuwe dienstregeling die sinds 10 jaar een grote wijziging heeft gekregen. Het tweede kwartaal zou dit weer hersteld zijn. De klanttevredenheid zou zijn gestegen van 76,2 procent vorig jaar naar 77,8 procent in dit jaar.

Zitplaatskans

De zitplaatskans tijdens de spits is licht gedaald. Ondanks dat de NS geen Sprinters meer laat rijden in Limburg en de Hoekse Lijn, is het groeiende treingebruik van 2% hier verantwoordelijk voor. Ook de nieuwe FLIRT-treinen zouden hier niet aan hebben bijgedragen. Volgens de NS bedraagt de zitplaatskans in de spitsuren 95,2%. NS verwacht gezien de voorspelde prognoses dat ook de zitplaatskans in het najaar onder druk zal blijven staan.

Foto: Stefan Geertsen
Foto: Stefan Geertsen