Brandmeldingen Schipholtunnel leiden niet meer tot stremmingen

Vanaf nu zullen brandmeldingen in de Schipholtunnel niet meer leiden tot chaos op het het spoor in de Randstad. Een speciaal bijstandsteam zal vanaf nu gaan zorgen dat de treinen bij brandmeldingen gewoon door de tunnel kunnen rijden, met gematigde snelheid.

Het bijstandsteam waakt 24 uur per dag en zeven dagen in de week over de tunnel, en moet binnen tien minuten kunnen bepalen wat er aan de hand is in de tunnel. Doordat de afgelopen jaren veel brandmelders zijn afgegaan na relatief ongevaarlijk incidenten, is dit team in het leven geroepen.

Treinverkeer stilleggen

Met de nieuwe techniek en procedure moet er hoogstens vertraging bij brandmelding ontstaan in plaats van dat uit veiligheid alle vier de tunnelbuizen verplicht werden stilgelegd.

Volgens ProRail zal de sluiting van de tunnelbuizen al gauw tot vertraging voor 50.000 reizigersin de Randstad kunnen leiden. Ook bij een gestrande trein in de tunnel is het stilleggen van het treinverkeer verplicht. In 2012 waren er nog 32 meldingen van rookoverlast in de tunnel. Sindsdien heeft ProRail een aantal maatregelen genomen om het aantal stremmingen terug te dringen, waaronder de aanrijdtijd van storingsmonteurs verkorten, en het regelmatig stofzuigen van de tunnel om de fijne stof te verminderen.

Deze maatregelen hebben inmiddels zijn vruchten afgeworpen en zijn met succes bewezen. Vorig jaar waren het er acht, en dit jaar tot nu tor maar drie.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb