Spoorwegmuseum opent 'Techlab'

Op woensdag 19 april 2017 opent het Spoorwegmuseum het ‘Techlab’. In deze hogeschool voor treintechniek kunnen zowel jong als oud alles over de techniek achter de trein leren.

Tijdens de simpele maar educatieve lessen worden vragen beantwoord zoals: Hoe wordt stoom omgezet in beweging? Wat doet een bovenleiding? Waarom ontsporen treinen niet voortdurend? Hoe worden rijtuigen en wagens aan elkaar gekoppeld, waarvoor dienen de buffers en hoe remt een trein?

In een praktijklokaal kunnen bezoekers door het doen van allerlei proefjes zelf ontdekken hoe alles werkt. De bouw van het Techlab is mogelijk gemaakt door een extra bijdrage van de BankGiro Loterij en is vanaf 20 april open voor publiek.

Praktijklokaal

Het Techlab start met een uitleg van de werking van een stoomlocomotief. Door middel van Augmented Reality kan de binnenkant van de stoomketel van stoomlocomotief NRS 107 virtueel bekeken worden, zodat men kan zien hoe water in stoom verandert die vervolgens de wielen van de locomotief in beweging zetten. Daarna kunnen de deelnemers zelf aan de slag. Op grote werktafels staan diverse proeven klaar. Door middel van deze proeven leer je hoe een trein werkt. Laat een trein rijden door de stroomkring op de juiste manier te sluiten, ervaar al fietsend het energieverbruik van een trein of test de weerstand van diverse wielen en bouw je eigen trein. Waarom wiebelt de trein zo tijdens het rijden, regel zelf de luchtdruk om de remkraan te bedienen en hoe werkt een noodrem. 

Als tussentijdse toets is het mogelijk om zelf een eigen virtuele trein bouwen. Tenslotte biedt het Techlab ook een blik in de toekomst. Op welke manieren zal een trein zich over pakweg 30 jaar voortbewegen? Het bezoek aan het Techlab wordt afgesloten met een examen.

RailRookies

De leden van de kidsclub van Het Spoorwegmuseum, de RailRookies, hebben de verschillende proeven getest en droegen daarmee bij aan de ontwikkeling van het educatief programma. Een video laat de proeven zien die de jongeren uitgetest hebben.

Foto: Marion Golsteijn
Foto: Marion Golsteijn

Bron: Spoorwegmuseum