Bouw nieuwe stationsgebouw Assen valt duurder uit

De bouw van het nieuwe stationsgebouw in Assen zal 2,3 miljoen euro hoger uitvallen dan gepland. Dat is donderdagmorgen bekend gemaakt tijdens een gezamenlijke presentatie van gemeente, NS en ProRail.

De aanbesteding van de bouw is gegund aan Hegeman Beton- en Industriebouw uit Nijverdal. Zij hadden het goedkoopste bod gedaan op het bouwproject, maar zaten wel met 3,1 miljoen euro boven de raming. De gemeente wist daar nog 800.000 euro op te besparen, waarmee de bouwkosten uitkwamen op 8,2 miljoen euro.

Volgens Wethouder Harmke Vlieg zouden de hogere kosten voortvloeien uit de huidige krapte op de bouwmarkt. "De prijzen zijn daardoor opgelopen. Verder is het door de immense driehoekige luifel een complexe klus. Het was daarom ook lastig inschatten qua kosten."

De gemeente was zeker niet van plan om de gunning af te blazen "Het is een reële prijs", zegt Vlieg. "Niemand kan goedkoper. Het is een beeldbepalend gebouw. Het is de prijs waard. Vandaar dat we gezegd hebben: we zetten door."

Ook is er nog een reservepot beschikbaar van het FlorijnAs project. Dit is de projectgroep voor de verbetering van het stationsgebied. "We gaan er nog steeds van uit dat we aan het eind van de rit binnen het beschikbare budget zijn gebleven.", aldus Vlieg.

Ontwerp

Het nieuwe stationsgebouw is ontworpen door Powerhouse Company/De Zwarte Hond, en zal transparant worden. De bouw ervan zal in mei van dit jaar gaan starten. Medio november wordt het opvallende driehoekige golvende dak geplaatst. Een ingrijpende klus waarvoor het treinverkeer 52 uur moet worden stilgelegd. Wanneer de werkzaamheden vloeiend verlopen kan volgend jaar het stationsgebouw geopend worden. Naar verwachting zal dit halverwege het jaar zijn tijdens de jaarlijkse TT-dagen rond het motor-circuit.

Foto: FlorijnAs
Het nieuwe station van Assen. Het driehoekige dak zal ook over de sporen gaan reiken.
Designfoto: FlorijnAs