NS zet tijdelijk Belgische rijtuigen in Intercity Brussel

Sinds zondag 1 mei rijdt de Intercity Brussel een aantal ritten per dag met Belgische I6/I10 rijtuigen. Door het gebruiken van deze Belgische rijtuigen kunnen de eigen NS-intercity rijtuigen van Intercity Brussel naar de werkplaats van NedTrain in Haarlem voor een modernisering en ombouw voor hun dienst op het HSL-spoor. De situatie zal tijdelijk zijn, totdat alle NS intercityrijtuigen zijn opgeknapt.

In september 2013 heeft NS een alternatief aanbod gepresenteerd voor het vervoer over de HSL-lijn. Eén van de hierin gemaakte afspraken is dat Intercity Brussel deels over de HSL gaat rijden. NS is druk bezig met de voorbereiding hiervan: sinds 1 mei is dit ook voor reizigers zichtbaar: NS rijdt dan dagelijks tijdelijk een aantal ritten tussen Brussel en Amsterdam met NMBS-rijtuigen.

Aanpassing

Door de inzet van deze Belgische rijtuigen kunnen de eigen NS-rijtuigen aangepast worden door NedTrain in Haarlem. Daar worden ze geschikt gemaakt voor het rijden over de HSL. Om over de HSL te mogen rijden moeten rijtuigen voldoen aan extra eisen die niet gelden voor het reguliere spoor. Voor Intercity Brussel geldt nog een aantal specifieke eisen voor het Belgische HSL-traject. Ook krijgen de rijtuigen een fris nieuw interieur. Mogelijk stappen reizigers dus in een andere trein dan ze gewend zijn.

Uiteindelijk zal de Intercity Brussel deels over de HSL gaan rijden met treinen samengesteld uit twee TRAXX-locomotieven en daartussen zes Intercity-rijtuigen (ICRmh). De twee TRAXX-locomotieven zijn nodig om op station Breda te kunnen keren. Ook maakt het rijden met twee locomotieven de treindienst uiteindelijk betrouwbaarder.

Foto: Nederlandse Spoorwegen

Foto: Nederlandse Spoorwegen

Foto: Nederlandse Spoorwegen

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto's: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Nederlandse Spoorwegen