Tarieven voor goederentreinen gaan minder hard stijgen

Werkgeversorganisatie KNV heeft namens de spoorgoederenvervoerders de onderhandelingen voor het gebruik van het spoor in Nederland afgesloten. Er is overeenstemming bereikt over de voorwaarden, waarbij de stijging van de tarieven in zowel 2016 als in 2017 uitkomt op 5,6% per treinkilometer. Aanvankelijk dreigde de tarieven met 20 procent toe te nemen.

Vanaf 2018 zal het tariefniveau in Nederland worden bepaald door Europese regelgeving. In de afgelopen maanden is koortsachtig gewerkt aan het vaststellen van acceptabele gebruiksvergoedingen voor het vervoeren van goederen per spoor van en naar Nederland. Aanpassingen van de tariefstructuur zorgden de afgelopen jaren voor veel onzekerheid, zowel bij regionale reizigersvervoerders als bij goederenvervoerders.

Dit leidde tot rechterlijke procedures en ingrepen door de ACM. Uiteindelijk stelde staatssecretaris Sharon Dijksma in een debat met de Tweede Kamer op 19 november van dit jaar een bedrag van 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat besluit lukte het om stabiliteit te creëren.

In de loop van 2015 werd duidelijk dat de problemen door de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, het zogenaamde derde spoor, door ProRail en de sector beheersbaar kunnen worden gemaakt. Een tweede stap komt van de implementatie van Europese regelgeving over de tarieven voor spoorgebruik. Uiterlijk in juli 2017 moet in Nederland een voorstel voor de Europese Commissie zijn uitgewerkt om de tarieven voor het gebruik van het spoornetwerk vast te stellen.


Een afbeelding van een nieuwe Siemens locomotief die op den duur ook in Nederland zal verschijnen.
Foto: Siemens

Bron: Treinreiziger