Vertraging treinstellen Connexxion op Valleilijn

De drie extra Protos-treinen voor de Valleilijn (Amersfoort-Ede) waarvoor de Tweede Kamer vorig jaar november groen licht gaf, zijn nog steeds niet besteld bij de treinbouwer. Hierdoor is een kwartiersdienst nog steeds niet mogelijk.

Vervoerder Connexxion kan het extra materieel pas bestellen, als het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Gelderland en Connexxion een plan van aanpak met 'startbeslissing' hebben ondertekend. Tot op heden is dit nog niet gedaan.

Op dit moment is Connexxion aan zet: "We zijn nog steeds bezig om de aanschaf te financieren. Dat is nog niet voor honderd procent gelukt. We zetten wel stappen, we willen het ook heel graag rondkrijgen, de uitbreiding is noodzakelijk.'', zegt woordvoerder Hermen de Gooijer van Connexxion.

Het ministerie laat weten 'al geruime tijd in afwachting van een akkoord' te zijn tussen de provincie en Connexxion over 'hun evenredige bijdragen in de uitbreiding van de materieelcapaciteit op de Valleilijn'. Dat meldde het departement onlangs aan de Tweede Kamer met het oog op de begroting voor volgend jaar. Het ministerie gaat ervan uit dat er op korte termijn overeenstemming wordt bereikt.

Ook de projectleider van de provincie Gelderland, Carl Bieker ziet het rooskleurig in: "We hopen voor het eind van dit jaar de opdracht verleend te hebben (...) De wil is er, de stappen worden wel in de goede richting gezet, maar het is allemaal nog niet af.''

Ook erkent hij de drukte op de Valleilijn wat vaak resulteert in overvolle treinen: "Daarom hadden we de bestelling al heel graag gedaan.''


Een Protos-trein van Connexxion te Lunteren

Bron: Algemeen Dagblad