Kritiek op plannen lightverbinding Hoekse Lijn
De eerste voorbereidende werkzaamheden aan de nieuwe lightrailverbinding van de Hoekselijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland strand zijn maandag begonnen. Wel lijken er nog enkele onduidelijkheden te zijn binnen de gebiedscommisie, waarbij er nog wordt gesteggeld over de plannen. Ze zouden mogelijk voor een gevaarlijke situatie vormen, vreest de commissie.
Het deel van de spoorlijn zal voorzien van oude spoorverbindingen van de Nederlandse SPoorwegen, en het deel tussen station Hoek van Holland Strand en het strand zelf zullen opnieuw worden aangelegd. Een van de mogelijk problemen is dat het nieuwe spoor de strandweg zal moeten doorkruisen waarschuwt Arjen van der Lugt van de gebiedscommissie in Hoek van Holland. ''Dat geeft een onveilige situatie voor bewoners.'' Ook wordt er gevreest voor geluidsoverlast.
Ongelijkvloerse kruising
De mogelijkheden om hinder te voorkomen is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising, maar dit zou duurder uit vallen dan een gelijkvloerse variant. Bovendien moet dit nog door de gemeente worden goedgekeurd. Mocht dit niet gebeuren, dan is het niet uit te sluiten dat de bewoners een rechtzaak zullen aanspannen.
Onder de wijzigingen valt ook de aanleg van een nieuw station bij de wijk Steendijkpolder in Maassluis. De bewoners van de wijk eisen meer parkeerplaatsen.
Werkzaamheden
De voorbereidende werkzaamheden voor de ombouw van de spoorlijnnaar de lightrailverbinding zijn al van start gegaan. Bij Schiedam werden maandag de eerste bomen gekapt.
De ombouw van de spoorlijn zal naar verwachting in totaal 318 miljoen euro kosten. Eind 2018 moet de lijn in gebruik worden genomen met zestien nieuwe metrostellen.
Station Hoek van Holland Haven (Foto: T. Houdijk)