NS investeert 150 mln. in verbetering reisinformat
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail investeren de komende twee jaar 150 miljoen euro om de reizigersinformatie te verbeteren.
Alle intercitycoupés krijgen platte tv-schermen waarop de meest actuele reisinfo te zien is. De perrons, de stationshallen en fietsenstallingen worden ook voorzien van informatieschermen.
Eind dit jaar zijn de eerste twaalf intercitytreinen voorzien van de schermen.Dit zijn onder meer de gereviseerde Koplopers. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het project deze zomer zou beginnen, maar dat is niet gelukt omdat NS in een laat stadium koos voor een meer flexibel systeem van een andere leverancier. KPN ontwikkelt dit samen met NS. In deze zomer zullen tests worden uitgevoerd met dit systeem. Daarna duurt het nog enkele maanden voordat de eerste beeldschermen zijn geïnstalleerd. Zo is de bedoeling dat er een 6-tal informatie monitoren per coupe gaan hangen. Reizigers zien daarop de meest actuele informatie over hun trein, eventuele vertragingen en wat dat betekent voor hun overstap op een volgend station, en waarschijnlijk ook nieuwsberichten. Aldus Tjitske Bezema, manager productontwikkeling reisinformatie: "Straks informeren we op deze manier onze klanten tot op de minuut nauwkeurig over hun reis, dat geeft de reiziger rust. We willen zoveel mogelijk onzekerheid wegnemen bij onze klanten. Vertraging is altijd irritant, maar het scheelt een stuk als je goed wordt geïnformeerd over de gevolgen en alternatieve reismogelijkheden."
Alle intercitycoupés krijgen platte tv-schermen waarop de meest actuele reisinfo te zien is. De perrons, de stationshallen en fietsenstallingen worden ook voorzien van informatieschermen.
Eind dit jaar zijn de eerste twaalf intercitytreinen voorzien van de schermen.Dit zijn onder meer de gereviseerde Koplopers. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het project deze zomer zou beginnen, maar dat is niet gelukt omdat NS in een laat stadium koos voor een meer flexibel systeem van een andere leverancier. KPN ontwikkelt dit samen met NS. In deze zomer zullen tests worden uitgevoerd met dit systeem. Daarna duurt het nog enkele maanden voordat de eerste beeldschermen zijn geïnstalleerd. Zo is de bedoeling dat er een 6-tal informatie monitoren per coupe gaan hangen. Reizigers zien daarop de meest actuele informatie over hun trein, eventuele vertragingen en wat dat betekent voor hun overstap op een volgend station, en waarschijnlijk ook nieuwsberichten. Aldus Tjitske Bezema, manager productontwikkeling reisinformatie: "Straks informeren we op deze manier onze klanten tot op de minuut nauwkeurig over hun reis, dat geeft de reiziger rust. We willen zoveel mogelijk onzekerheid wegnemen bij onze klanten. Vertraging is altijd irritant, maar het scheelt een stuk als je goed wordt geïnformeerd over de gevolgen en alternatieve reismogelijkheden."