Stations blijven eigendom van NS en Prorail
De ruim vierhonderd stations in ons land blijven eigendom van Prorail en NS. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag aan de Tweede Kamer laten weten.
In het kader van de 'langetermijnplannen voor het spoor' heeft de staatssecretaris onderzoek gepleegd naar de mogelijke gevolgen als de stations in handen komen van commerciële partijen, regionale overheden of volledig in handen komen van Prorail. Daaruit is gebleken dat een verkoop ervan voor zowel ProRail als de NS miljoenen zou gaan kosten.
Op basis van het onderzoek ziet Mansveld ''geen aanleiding om nu over te gaan tot een wijziging in de positie van partijen op stations''. De Staat is de enige aandeelhouder van Prorail en de NS.
'Niet proportioneel'
Gezien de ''vergaande financiële gevolgen'' en een eerder onderzoek waaruit blijkt dat de er geen klachten zijn over de machtspositie van de NS is een wijziging van de eigendomsverhoudingen ''niet proportioneel'', aldus de bewindsvrouw. Ook zouden publieke voorzieningen zoals toiletten en stationswinkels behoorlijk onder druk komen te staan bij een overgang naar de markt.
Machtspositie
Vervoersbedrijven Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus stelden in een reactie op het conceptrapport dat de voordelen die de NS heeft vanuit zijn machtspositie op de stations onvoldoende belicht zijn. De voordelen van afsplitsing zouden verder onvoldoende bekeken zijn en de nadelen te groot worden voorgesteld. Van de 410 stations die er in Nederland zijn zijn er 125 stations die door regionale vervoerders wordt aangedaan, en op 27 stations daarvan stoppen zowel de NS als de één van de concurrenten.
Bron: Nu.nl