Fyra valt stil door softwareproblemen

De Fyra V250 stellen welke vorige maand uit de dienst zijn genomen door de vele problemen, blijken vooral veel stil te vallen door een haperende verbinding met het ERTMS-beveiligingssysteem welke via het GSM-R netwerk wordt uitgevoerd. Dit stelt het tijdschrift De Ingenieur.

Bij de grens tussen Nederland en België is er een verhoogde kans op het stilvallen van de trein. De oorzaak zou volgens het tijdschrift 'De Ingenieur' komen door programmeerfouten in de software van de trein.

Signaal verlies en 'wisselende rijrichting'
Bij de grens moet de trein overschakelen van het Nederlandse GSM-R netwerk naar het Belgische GSM-R netwerk, maar soms duurt het inbellen op het netwerk te lang waardoor de trein te lang geen signaal meer van de beveiliging op de 'wal' krijgt en daardoor direct in de remmen schiet. Ook wil soms het Belgische netwerk niet gevonden worden. Een reset van de software is vaak dan de enige oplossing waarmee de trein tot tientallen minuten vertraging kan hebben.

Een ander softwareprobleem van de trein is dat de trein vaak ook in de remmen wil schieten doordat de software denkt dat de rijrichting is veranderd terwijl dit niet zo is. Doordat de trein vooruit rijdt, en het signaal in het systeem spontaan op 'achteruit' springt gaat de trein ook direct op de rem.

Een simpele oplossing voor deze problemen met het beveiligingssysteem is niet voorhanden. De software moet hiervoor worden aangepast waarna het opnieuw moet worden gecertificeerd en dat kost bovendien veel tijd.

Eerdere problemen
De treinstellen staan sinds halverwege januari aan de kant in zowel Nederland als België nadat er bij sneeuwval veel schade aan de onderkant van drie treinstellen is ontstaan. In België hebben de treinen inmiddels een voorlopig rijverbod opgelegd gekregen door de hoogste inspectie, en de NS heeft zelf besloten om de treinstellen tot nader order niet meer in de dienst in te stellen totdat de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda de treinen betrouwbaar kan afleveren.

Naast de in dit artkel genoemde software-problemen spelen ook andere problemen een rol in de onbetrouwbaarheid van de hogesnelheid-treinstellen. Zo zijn er ook veelvuldig problemen met de deurvergrendeling en werken de automatische deuren in de reizigerscoupe's niet snel genoeg.

Deadline
Inmiddels heeft de NS al de bouwer al een deadline gesteld om binnen drie maanden tot een oplossing te komen, waana mogelijk een kans bestaat om in het ergste geval de treinen terug te geven aan de bouwer. Inmiddels is er bekend dat in plaats van de Fyra V250 een vervangende trein gaat rijden tussen Den Haag en Antwerpen, met de oude rijtuigen van de Beneluxtrein; de dienst welke in December plaats maakte voor de nieuwe, en inmiddels gefaalde Fyra-verbinding tussen Breda en Brussel.


De stuurstand van de V250 waar soms vreemde dingen op te merken zijn in de systemen.
Foto: O. Stappers

Bron: De Ingenieur