NS heeft nog weken nodig voor verwerking van claims tijdens staking

NS heeft nog weken nodig om alle claims van de staking te verwerken. (Foto: Treinenweb)
NS heeft nog weken nodig om alle claims van de staking te verwerken. (Foto: Treinenweb)

NS wordt geconfronteerd met een enorme hoeveelheid aan schadeclaims na de landelijke stakingen in juni. Meer dan 170.000 reizigers hebben inmiddels compensatie aangevraagd, zoveel dat het spoorbedrijf aangeeft nog weken nodig te hebben om alles te verwerken. 

De aanvragen blijven bovendien binnenstromen: tot uiterlijk 17 september kunnen reizigers nog een verzoek indienen, wat de druk op de afhandeling alleen maar groter maakt.

50.000 claims

Tot nu toe zijn 50.000 claims goedgekeurd, waarbij het geld binnen twee weken is teruggestort. De rest van de aanvragen vergt meer tijd voor de vervoerder, omdat elke claim zorgvuldig moet worden gecontroleerd. In duizenden gevallen is aanvullende informatie nodig voordat een beslissing genomen kan worden; deze worden niet direct afgewezen, maar tijdelijk op pauze gezet.

Vier weken geleden liet NS weten nog zo'n vier weken nodig te hebben om alles af te ronden, maar die termijn blijkt onhaalbaar. Een nieuwe deadline durft het bedrijf niet te geven. “We hebben er ontzettend hard aan gewerkt om het op tijd klaar te hebben, maar dat is helaas niet gelukt,” zegt een woordvoerder.

De verwerking werd ook bemoeilijkt door een grote hoeveelheid nepaanvragen via bots, waardoor het aanvraagformulier op de NS-website tijdelijk offline moest. Het formulier is inmiddels aangepast.

Reizigers kunnen maximaal 25 euro per persoon per dag terugvragen — een regeling die NS inmiddels tientallen miljoenen euro’s heeft gekost.