Nieuwe tandradtreinen voor bergbaan naar Rochers-de-Naye

Het ontwerp van de nieuw te bouwen tandradtreinen door Stadler Rail. (Foto: Stadler Rail)
Het ontwerp van de nieuw te bouwen tandradtreinen door Stadler Rail. (Foto: Stadler Rail)

Transports Montreux-Vevey-Riviera (MVR), onderdeel van Montreux Oberland Bahn (MOB), heeft acht nieuwe tandradtreinen besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Deze nieuwe treinen zullen vanaf 2029 worden ingezet op het traject van Montreux naar de top van Rochers-de-Naye, op meer dan 2000 meter hoogte. Hiermee vervangen ze het huidige materieel, dat al veertig jaar dienstdoet.

De railvoertuigen worden speciaal ontworpen voor toeristisch gebruik. Ze bieden panoramische uitzichten op het meer van Genève en de omliggende Alpen dankzij grote ramen, waaronder ook vooraan in de trein. Daarnaast beschikken de treinen over een 1e klascompartiment voor extra comfort. Het ontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met het Italiaanse designbureau Pininfarina.

Moderne treinen

Op technisch vlak voldoen de nieuwe treinen aan de modernste eisen. Ze zijn ongeveer 40 meter lang, bieden plaats aan 216 passagiers en zijn geschikt voor hele steile hellingen. Dankzij regeneratief remmen kunnen ze energie terugleveren aan het net. Ook is het airconditioningsysteem energiezuinig en milieuvriendelijk.

De betrokken partijen spreken van een bijzonder project. Volgens MOB-directeur Georges Oberson is dit "de mooiste kabelspoorlijn ooit gebouwd", terwijl Stadler benadrukt dat het gaat om een unieke combinatie van design, technologie en toeristische beleving. De treinen worden gebouwd in Stadlers fabriek in Bussnang, Zwitserland.

Treinrit naar Rochers-de-Naye

De treinrit naar Rochers-de-Naye voert je vanaf de oevers van het Meer van Genève meer dan 1.600 meter omhoog, langs schilderachtige dorpen, velden en bossen, met onderweg indrukwekkende uitzichten op het meer en de omliggende Alpen. Boven op de berg wachten het hele jaar door diverse vrijetijdsactiviteiten, waaronder de alpentuin La Rambertia met meer dan duizend verschillende plantensoorten en tal van wandelroutes. De berg is 2.042 meter hoog.

Specificaties

Stadler heeft de volgende specificaties gedeeld over deze moderne tandrad-trein.

Specificatie Waarde
Gewicht 62 ton
Spoorwijdte 800 mm
Lengte over koppeling 40,1 meter
Breedte 2,23 meter
Hoogte 3,6 meter
Deurbreedte 1.400 mm
Zitplaatsen 113
Staanplaatsen 103
Maximale snelheid 35 km/u
Instaphoogte 350 mm
Asindeling 2'z2'2'z2'z2'z2'2'z
Aandrijfwieldiameter 686 mm
Loopwieldiameter 450 mm
Draaistelafstand assen 2.200 / 1.600 mm
Maximale aanzetkracht 220 kN
Maximaal vermogen op de as 1.320 kW
Voedingsspanning / nominale spanning 1.500 V DC